Mindshare har hvert år siden 2002 målt danskernes mærkeloyalitet i analysen ”Mindshare 3D”, og for andet år i træk ender Ikea øverst.
- Ikea har ikke bare højt kvalificeret kendskab hos forbrugerne – mærket formår også at skabe præference og commitment hos en rekordstor andel af forbrugere, skriver Mindshare på sin blog.
1. Ikea
2. Elgiganten
3. Netto
4. Kohberg
5. Tivoli
6. Schulstad
7. Stryhn’s
8. Kræftens Bekæmpelse
9. Silvan
10. Rema 1000
Elgiganten og Netto indtager henholdsvis anden- og tredjepladsen. Fælles for dem er, at de tilbyder værdi for pengene og har et omfattende produktsortiment og derfor appellerer til mange, lyder begrundelsen.
Mindshares 3D-analyse måler loyaliteten baseret på forbrugernes holdninger og handlinger i relation til mærket. Analysen, der omfatter flere hundrede brands i 36 forskellige kategorier, struktureres som en ’trappe’ med seks niveauer fra ’Awareness’ til ’Commitment’. Ikea scorer årets højeste ’Commitment’-andel på 33 %.