23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Wood Supply

Dansk møbeleksport har stabiliseret sig - men branchen skal gentænke salget

Møbeleksporten har stabiliseret sig, viser nye tal. Men traditionelle møbelmesser er på retræte - danske møbelvirksomheder skal derfor finde nye salgskanaler 

De seneste fem år har været en turbulent periode for den danske møbelindustri.

Men nu ser det ud til, at branchen igen har fundet stabilt fodfæste.

Møbeleksporten er steget med godt fem procent i de første seks måneder af 2025, viser nye tal fra Eurostat.

-  Det er ikke et opsving, men en stabilisering, siger Lise Thomsen, fagleder i DI Kreative Erhverv.

- Vi ligger cirka på niveau med 2021. Eksporten toppede under corona, hvor alle brugte penge på hjemmet, men siden er den faldet med omkring 200 millioner kroner siden toppen i 2022. Nu ser det ud til, at markedet har fundet et leje igen.

Den danske møbeleksport nåede 3,89 milliarder kroner i årets første halvdel af 2025, svarende til en stigning på 5,1 procent sammenlignet med samme periode sidste år.

Tallet dækker eksporten af møbler, der produceres i Danmark.

Tidligere på året kunne Wood Supply fortælle, at den samlede danske møbeleksport, inklusive virksomheder der har outsourcet produktionen til udenlandske underleverandører, udgjorde 10,3 milliarder kroner – en fremgang på fire procent.

Møbler skal sælges på ny måde

Ifølge faglederen står møbelbranchen midt i en større forandring. Måden, møblerne bliver solgt og eksporteret på, er under opbrud.

- Vi kan se, at de traditionelle messer mister pusten. Stockholm-messen kommer slet ikke til at blive afholdt i 2026. IMM i Köln fik så dårlig tilslutning til messen i 2025, at de ikke ville gennemføre, siger hun.

- I stedet ser vi nye formater som Three Days of Design i København og Casa Decor i Madrid. De fungerer mere som netværksbegivenheder end klassiske messer, og de spiller på nogle andre tangenter - oplevelse, stemning og fortælling.

Udviklingen betyder, at danske producenter i stigende grad må gentænke deres eksportstrategier. Hvor man tidligere købte en stand i en messehal, handler det i dag om at skabe møder og relationer på nye måder.

- Noget af det, vi undersøger lige nu, er netop, hvordan virksomhederne når ud til kunderne, når de vælger de store messer fra. Det handler ikke kun om e-handel - møbler skal stadig mærkes og ses - men om at finde de platforme, hvor køberne faktisk er til stede, siger Lise Thomsen.

DI Kreative Erhverv følger udviklingen tæt og arbejder på at støtte medlemmerne i at tilpasse sig de nye salgsformer.

- Vi forholder os ikke bare til, at messer lukker, men prøver at forstå, hvad der kommer i stedet. Der sker noget i den måde, interiør og design bliver solgt på. Det skal vi som organisation forholde os til - og det skal vi gøre i fællesskab med branchen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.032|