Jysk har åbnet sin første butik uden for Istanbul i byen Bursa og sætter dermed gang i næste fase af ekspansionen i Tyrkiet. Målet er at fordoble antallet af butikker i landet i løbet af regnskabsåret 2025/26.
Siden indgangen på det tyrkiske marked i 2023 har kæden etableret syv butikker i Istanbul. Den nye butik i Bursa ligger i AS Outlet Shopping Centre og har et areal på 730 kvadratmeter.
Det oplyser Jysk i en pressemeddelelse.
- Vi er glade for at bringe Jysk til Bursa. Denne åbning er en milepæl i vores rejse mod at gøre vores produkter tilgængelige for flere kunder i hele Tyrkiet. Vi håber, at borgerne i Bursa vil sætte pris på vores gode tilbud inden for møbler, boligtilbehør og søvn, der alt sammen er inspireret af vores skandinaviske rødder, udtaler Fatih Tezcan, landechef for Jysk Tyrkiet.
Jysk ser et voksende marked i Tyrkiet, hvor både kundetrafik og salg allerede ligger på niveau med flere af virksomhedens etablerede markeder i Europa. Kæden forventer at åbne yderligere syv butikker inden august 2026, hvilket bringer det samlede antal op på 15.
- Tyrkiske kunder elsker skandinavisk design. Antallet af transaktioner ligger over gennemsnittet, og antallet af solgte enheder pr. kunde overstiger europæiske benchmarks – især inden for møbler og boligtilbehør, udtaler Fatih Tezcan.
Skal ansætte i stor stil
De kommende butikker placeres primært på Tyrkiets vestkyst – i byer som Izmir, Aydın og Tekirdağ – områder, hvor Jysk vurderer, at der er særligt potentiale for have- og sommerhusprodukter.
Udvidelsen betyder samtidig, at organisationen i Tyrkiet skal vokse. I dag beskæftiger Jysk omkring 120 medarbejdere i landet, men forventer at passere 200 i takt med, at nye butikker åbner.
- Vores medarbejdere er kernen i alt, hvad vi gør. Ud over at finde de rigtige butikslokationer fokuserer vi på at rekruttere kolleger, der kan inspirere kunderne og hjælpe dem med at finde de rette løsninger, udtaler Fatih Tezcan.
Jysk trådte ind på det tyrkiske marked i maj 2023 som led i koncernens strategi om at udvide sin tilstedeværelse i nye vækstmarkeder.