Malevarekoncernen Flügger har i sit første kvartal oplevet fremgang hos både de private forbrugere og hos de professionelle malere i Norden.
Fremgangen modvejes dog af en nedskalering af selskabets lavprisprodukter og private-label, skriver Flügger i en handelsopdatering for første kvartal af den forskudte regnskabsperiode 2025/26.
Flügger oplevede i perioden en organisk fremgang på 2 pct. og en samlet omsætningsvækst på 3 pct. til 653 mio. kr.
Salget var opvejet af fremgang hos de private forbrugere og hos de professionelle i Norden efter en længere periode med lav aktivitet. Omvendt har nedskaleringen påvirket negativt - særligt i Danmark, fremgår det.
På de internationale markeder nød Flügger en salgsfremgang på 7 pct. i kvartalet drevet af den polske forretning.
- Vi glæder os over, at vores mest travle kvartal leverer i tråd med planen. Der er gennem højsæsonen demonstreret høj leveringssikkerhed og stabil kvalitet, hvilket kan tilskrives vores dygtige medarbejdere og samarbejdspartnere, siger topchef Sune Schnack i regnskabet.
- Dertil står vi med et stærkere kunde- og produktmix i forbindelse med en planlagt nedskalering af private-label og lavpriskategorien, der giver mere plads til kerneforretningen, som er professionel malermesterkvalitet, fortsætter han.
Flügger fastholder sine forventninger til 2025/26 om en omsætning i niveauet 2200-2400 mio. kr. og en driftsindtjening på 100-120 mio. kr.
Aktien i Flügger bakker 0,6 pct. til 330 kr. efter handelsopdateringen. Før offentliggørelsen var aktien i plus med 1,2 pct.