Der er travlhed hos møbelvirksomheden 2-Connect i disse år. Virksomheden har specialiseret sig i at levere møbler og havemøbler til de store detailkæder i branchen. Det gør de så godt, at omsætningen vokser markant, så der er plads til at udvide forretningen.
“Vi arbejder med hele spektret af møbler, og vi kan håndtere komplekse produktions- og leverancekæder. Vores kunder er store møbelkæder, der kan aftage hele containere, hvor vi satser på langvarige relationer,” siger direktør Karl-Henrik Lysgaard.
Vi har sat turbo på produktudviklingen, og det har betydet, at vi sælger flere nyheder end tidligere. Det gør en reel forskel i et marked, hvor tempo og innovation er afgørende. Direktør Karl-Henrik Lysgaard
Design skaber fornyelse
Virksomhedens seneste vækst er tæt forbundet med et stærkere fokus på design og produktudvikling. 2-Connect har således ansat flere designere inhouse og udvider tilmed samarbejdet med eksterne specialister.
“Vi har sat turbo på produktudviklingen, og det har betydet, at vi sælger flere nyheder end tidligere. Det gør en reel forskel i et marked, hvor tempo og innovation er afgørende,” siger Karl-Henrik Lysgaard.
Test og kvalitet i centrum
2-Connect henter sine produkter fra producenter i Asien, Indien, Pakistan og til dels Østeuropa, og nogle af fabrikkerne har 2-Connect handlet med i mere end 20 år. Virksomheden har en tæt dialog med dem om udviklingen af nye møbler. En central styrke her er virksomhedens egne testlaboratorier i Kina og Vietnam, hvor materialer og produkter gennemgår alt fra fuld funktionstest til diverse styrke og UV-tests.
“Det er komplekst at lave møbler af naturmaterialer, for der er meget at tage hensyn til i forarbejdningen og i kvalitetssikringen. Men hvis man leverer til tiden og kvaliteten er i orden, så skaber man en god base for vækst,” siger Karl-Henrik Lysgaard.
2-Connect sender tæt på 20.000 containere om året, som alle bliver tjekket af en 2-Connect kvalitetsmedarbejder, inden de sendes afsted.
Bæredygtighed i hele værdikæden
For konstant at være på forkant med udviklingen har man hos 2-Connect øget sit fokus på compliance og bæredygtighed. Virksomheden laver selv klimaregnskab og arbejder med klimaaftryksberegninger på alle produkter.
“Vi samarbejder med vores fabrikker om at få klimaindsatsen til at rykke, og vi delfinansierer tredjepartskonsulenter, der hjælper fabrikkerne med at lave klimaregnskaber. Det løfter hele værdikæden,” siger Karl-Henrik Lysgaard.
2024 var rekordår
Succesen for 2-Connect har resulteret i, at omsætningen voksede med over 0,5 mia. kr. i 2024, en vækst der blev drevet af primært eksisterende kunder og nye produkter. Dækningsgraden faldt dog, fordi 2-Connect valgte at gå i markedet med lavere priser.
“Selvom vores DG falder igen i 2025, så tror vi på, at det er vigtigt at holde et momentum i omsætningen og vi tror på, at vores investeringer i design, kvalitet og bæredygtighed styrker os langsigtet,” slutter Karl-Henrik Lysgaard.
FAKTA: 2-Connect ApS
2-Connect ApS er en dansk, familieejet virksomhed grundlagt i 2008 med hovedsæde i Ikast. Virksomheden designer og udvikler møbler, belysning og tekstiler i Danmark, mens produktionen sker globalt. 2-Connect beskæftiger omkring 195 medarbejdere, hvoraf 50 sidder i Ikast.
Se mere på www.2-connect.dk
Kilde: 2-Connect ApS