23948sdkhjf

Designkæmpe bryder flere års nedgang – bundlinjen løftes markant

Efter et 2023 med tilbagegang er Louis Poulsen igen på vækstsporet. Det er især bundlinjen, som vokser

Louis Poulsen øgede både omsætning og indtjening i 2024, men den største fremgang kom på bundlinjen.

Omsætningen steg syv procent, men driftsresultatet voksede med hele 54 procent til 177 mio. kr. 

Det er første gang i tre år, at lampefirmaet formår at øge sin indtjening. I 2021 landede driftsresultatet på rekordhøje 237 mio. kr., og siden er både omsætning og indtjening dykket - altså indtil i 2024, hvor begge steg for den danske designvirksomhed med produktion i Vejen. 

"I 2024 opnåede vi solid vækst på tværs af flere markeder, trods vedvarende lav forbrugertillid og fortsatte geopolitiske udfordringer og usikkerheder i mange regioner," lyder det i ledelsesberetningen. 

LOUIS POULSEN A/S
Regnskabsår 2024 2023 2022
Valuta mio. DKK mio. DKK mio. DKK
Nettoomsætning 897,0 837,0 1125,0
Bruttofortjeneste 469,0 409,0 545,0
Resultat af primær drift 177,0 115,0 198,0
Resultat før skat 159,0 99,0 179,0
Årets resultat 119,0 75,0 140,0
Balancestatus 760,0 767,0 821,0
Egenkapital 329,0 306,0 339,0
Antal ansatte - - -
Kilde: CVR

Salgs- og distributionsomkostninger er faldet med, hvilket kan været noget af forklaringen på den markant forbedrede forbedrede indtjeningsevne. 

Wood Supply arbejder på en kommentar til regnskabet fra administrerende direktør hos Louis Poulsen, Søren Mygind Eskildsen.

Skandinavien trak læsset

Regnskabet viser, at væksten i høj grad kom fra det skandinaviske marked, hvor salget voksede med 68 mio. kr.. Resten af Europa oplevede en mindre fremgang, mens kunder i andre verdensdele holdt sig tilbage. 

Skandinavien: 511 mio. kr. (mod 443 mio. kr. i 2023)

Resten af Europa: 150 mio. kr. (134 mio. kr. i 2023)

Resten af verden: 236 mio. kr. (260 mio. kr. i 2023)

Ledelsen peger på, at væksten især skyldtes et stærkt brand og fremgang i salget til private kunder.

Louis Poulsen

  • Dansk producent af eksklusive belysningsløsninger til både private og professionelle
  • Har 432 ansatte, hvoraf ca. 100 arbejder i datterselskaber uden for Danmark
  • Produktion i Vejen og hovedsæde i København – med salg gennem egne butikker, showrooms og e-handel
  • International tilstedeværelse i bl.a. USA, Japan, Storbritannien og flere europæiske lande
  • Grundlagt i København i 1874 – oprindeligt som vinimportør
  • Ejes siden 2018 af den italienske designkoncern Flos B&B Italia Group.

150 års jubilæum

2024 var samtidig året, hvor Louis Poulsen markerede sit 150-års jubilæum. 

Det blev fejret med limited editions af klassiske lamper som Koglen, Panthella og Snowball. Selskabet brugte samtidig anledningen til at styrke sin internationale tilstedeværelse.

For første gang åbnede Louis Poulsen en egentlig flagship store – i Tokyo – og fulgte op med et showroom på Madison Avenue i New York. Begge initiativer er en del af strategien om at positionere brandet stærkere globalt og tilbyde nye detailoplevelser.

Usikre udsigter

Fremadrettet er billedet mere blandet. For 2025 forventer Louis Poulsen en omsætningsstigning på 2-8 procent.

Ledelsen gør det dog klart, at forventningerne er forbundet med usikkerhed.  Faktorer som geopolitik, handelsbarrierer og lav forbrugertillid kan bremse udviklingen.

Ledelsen skal derfor agere agilt "for at tiltrække flere kunder til Louis Poulsen-brandet, både nye og tilbagevendende."

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078