Efter opkøb: Trælastkæde runder to milliarder
Der er fart på hos Davidsen Tømmerhandel.
Den sønderjyske trælastkæde omsatte i første halvår af 2025 for 296,8 mio. euro – svarende til cirka 2,2 mia. kr. – mod 1,3 mia. kr. i samme periode sidste år.
Det fremgår af den finske moderkoncern Keskos halvårsregnskab.
Kesko ejer 90 pct. af Davidsens Tømmerhandel og ifølge den netop offentliggjorte halvårsrapport skyldes væksten ikke mindst, at tre store opkøb nu tæller med i regnskabet: Roslev Trælasthandel, CF Petersen & Søn og Tømmergaarden.
– Efter opkøbene vil Keskos position på det danske marked for salg af byggematerialer og boligforbedringsprodukter blive styrket betydeligt, og vores markedsandel vil stige til næsten 20 pct., hvilket understøtter Keskos samlede vækst, udtaler koncernchef Jorma Rauhala i rapporten.
Flere butikker kræver flere biler
Opkøbene har kostet 186,2 mio. euro – cirka 1,4 mia. kr.– og giver Davidsen et netværk på 48 forretninger i Danmark plus en afdeling i Nuuk.
Til sammen har Kesko siden overtagelsen af Davidsen i 2023 investeret omkring 2,6 mia. kr. i den danske trælastaktør.
Med markant flere lokationer og et styrket fodaftryk på landsplan stiger behovet for effektiv transport og logistik.
Davidsen har allerede gennem de seneste år investeret massivt i sin vognpark og egne chauffører for at sikre fuld kontrol over leveringskæden.
Som adm. direktør Henrik Clausen tidligere har sagt til Building Supplys søstermedie Transportmagasinet:
– I en verden, hvor flere og flere bestillinger sker online, er chaufførerne tit vores ansigt over for kunderne.
Med udbygningen af vognparken – der nu tæller omkring 50 af de karakteristiske gule lastbiler – har virksomheden skabt et stærkt bindeled mellem centrallagre, forretninger og byggepladser.
Logistikken i fokus i et udfordret marked
Selv om Kesko beskriver markedsforholdene som præget af lav forbrugertillid og en langsom genopretning i nybyggeriet, fremhæver koncernchefen, at “den gradvise genopretning af byggeriet og boligforbedringsmarkedet samt opkøbene i Danmark har understøttet omsætningen og resultaterne.”
For Davidsens logistikafdeling betyder udviklingen både flere kørsler og en stadig vigtigere rolle i at fastholde hurtige leveringstider – en konkurrenceparameter, der ifølge Clausen er lige så vigtig som prisen på varerne.