23948sdkhjf

Efter fire år: Vildledende garanti er dømt ulovlig

Efter fire års ventetid har Forbrugerombudsmanden givet SMVdanmark medhold i, at Anmeld-Håndværker.dk har overtrådt markedsføringsloven

Det lille ord ”garanti” har været omdrejningspunkt i en sag, der har været under behandling siden 2021.

Dengang klagede SMVdanmark over, at virksomhederne bag hjemmesiden Anmeld-Håndværker.dk, i markedsføringsmaterialet anvendte budskabet ”Smiley Håndværk – Din Garanti”, uden der reelt var en garanti tilknyttet. Og nu har Forbrugerombudsmanden givet organisationen ret.

Det oplyser SMVdanmark i en pressemeddelelse.

- Det har været vigtigt for os at gå ind i sagen, fordi det skaber ulige konkurrencevilkår, når nogle virksomheder får lov til at markedsføre sig med falske garantier og titler, som kan vildlede forbrugerne. Det skader både de små og mellemstore virksomheder og forbrugernes tillid til markedet, siger Jeppe Rosenmejer, chefjurist i SMVdanmark. 

Ingen hensigt om vildledning

Chefjuristen er dog ikke imponeret over sagsbehandlingstiden, som han betegner som ”uacceptabelt lang”, og han understreger, at det er vigtigt med rettidig afklaring, når det handler om fair og gennemsigtig konkurrence. 

Og lige præcis det erklærer Peter Birkelund, stifter og direktør i bygogbolig.dk ApS, der står bag Anmeld-Håndværker.dk, sig enig i.

- Vi har også undret os over, at det har taget fire år. Vi havde gerne set det afgjort hurtigere, siger Peter Birkelund.

Og selvom afgørelsen ærgrer ham, understreger han, at selskabet har brugt en del af ventetiden på at modernisere markedsføringsmaterialet, så ordet garanti ikke længere indgår. Der har dog aldrig været tale om en bevidst vildledningsmanøvre, understreger Peter Birkelund.

- Vi havde en garantiordning for kundeanmeldelser – altså vi kan garantere, at det er ægte kundeanmeldelser, der er afgivet hos os, fordi vi har en verificeringsordning, forklarer han.

Han medgiver dog, at det har kunnet skabe misforståelser, når virksomheder, der har vundet den årlige prisuddeling Årets Håndværker, har prydet deres firmabiler med klistermærker med udsagnet.

- Det er forståeligt, at når en håndværker kører rundt med et logo, hvor man måske kun lige hurtigt ser ordet ”garanti”, så kan det komme til at ligne et garantibevis, siger Peter Birkelund.

I gang med udskiftning

Og det var altså også Forbrugerombudsmandens vurdering. Afgørelsen betyder, at Anmeld-Håndværker.dk skal stoppe med at bruge ordet ”garanti” og ændre flere forhold i deres materiale. Det gælder blandt andet teksten og udformningen af de kendte statuetter for Årets Håndværker.

Afgørelsen får desuden betydning for de virksomheder, der stadig gør brug af markedsføringsmateriale med teksten på biler, hjemmesider eller i annoncer.

SMVdanmark anbefaler derfor, at virksomheder enten fjerner det pågældende materiale eller dækker det til, og organisationen peger på, at man hos Anmeld-Håndværker.dk har et ansvar for at hjælpe andre virksomheder med at rette op.  

- Når Anmeld-Håndværker.dk selv har lavet og delt det ulovlige materiale, må man også forvente, at de tager ansvar for at stoppe, at det stadig bliver brugt, udtaler Jeppe Rosenmejer.

Ifølge Peter Birkelund er man allerede i gang.

- Vi har informeret bredt om det, og vi har tilbudt at sende nye klistermærker til de virksomheder, der har de gamle, siger han og understreger, at ordet ”garanti” heller ikke længere optræder i andre sammenhænge.

- Det vigtigste for os er, at vi bygger på ægte kundeanmeldelser. Så nu hedder det et ægthedsløfte, og det er der ikke nogen problemer med, siger han.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.579