23948sdkhjf

Mareridtet blev til virkelighed: - Vi står midt i orkanens øje lige nu

Toldmure kan ramme nogle dele af den transportbranchen hårdt, hvis forsyningskæderne forskubber sig mellem kontinenterne

- Jeg synes stadig, det er det værste udkomme, vi har fået. Det var det værste resultat, der kunne komme derovrefra, siger Brian Graff.

Vognmanden var allerede inden det amerikanske præsidentvalg mere spændt end de fleste på udfaldet. Han driver Auning Transport, landets største transportør af træstammer - en branche der er særdeles let påvirkelig af udsving på de globale handelsbalancer.

Efter Trumps indsættelse og seneste tiltag med toldmure kan den danske trævognmand gøre status og notere sig, at virkeligheden har overgået selv de mest pessimistiske forestillinger.

- Det er gået værre end frygtet, men samtidig tror jeg, at det er for tidligt at konkludere på det, for vi står midt i det. Vi ved ikke endnu, hvad konsekvenserne bliver af de toldbarrierer, der kommer. Vi står lige midt i orkanens øje lige nu, siger Brian Graff.

Holder øje med Sverige

Auning Transport kører træ for en række danske savværker, og i branchen holder man vejret mange steder i disse uger. Nervøsiteten handler bl.a. om den svenske træindustri, som traditionelt eksporterer meget til USA. Men det kan de nye toldmure muligvis rokke ved. 

- Hvis amerikanerne ikke køber så meget i Sverige, fordi det bliver dyrere, så kan vi få en udfordring. Skrækscenariet er jo, at Europa bliver oversvømmet med billigt træ fra Sverige. Historisk set er det altid det svenske marked, man har holdt øje med, fordi de har stordrift og kan save en pind billigere end os andre. Så jeg tror da, der er nogen, der ryster i bukserne rundt om i Europa i de her dage.

Ryster du i bukserne?

- Hmm. Næh, egentlig ikke.

Det kan vel også ramme dig, hvis svenskerne presser dine kunder?

- Ja, men jeg tror stadig på, at niveauet kan holdes herhjemme. Man kan jo bare appellere til danske kunder om at købe danske varer og så håbe på, at det nok skal gå. Indtil videre har foråret bragt positive takter, og der har været okay efterspørgsel på transport hos os, siger Brian Graff.

Auning Transport kører i dag med 30 lastbiler hver dag - heraf 28 egne skovbiler, samt to indlejede.

- Vi forestiller os egentlig, at vi holder kadencen på antal biler. Vi må afvente, hvad vej det går med alt det her. Nogle ting har det med at løse sig hen ad vejen, og varer finder som regel nye veje, siger Brian Graff.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078