23948sdkhjf

VTI vokser på vinduestræ

Tre års satsning på produktion af træ til vinduesindustrien kan nu aflæses i salgstallene hos VTI Vinderup Træindustri.
I 2010 etablerede VTI produktion og salg af fingerskarret kernetræ til vinduesfabrikkerne. Det nye forretningsområde er siden vokset støt og udgør i dag en betydelig del af VTI’s samlede forretning.

- Det hårde arbejde bærer frugt, og vi kan se, at salget af træ til vinduesbranchen ligger godt til i forhold til budgettet for 2013/14. Det er selvfølgelig utroligt opløftende – især set i lyset af, at markedet generelt er vigende, siger VTI’s salgschef for vinduer, Kurt Hansen.

Han forklarer, at VTI’s vindueskoncept adskiller sig fra konkurrenterne på flere niveauer. For det første har VTI valgt både at føre specialfremstillede profiler samt mindst 30 standardprofiler. Det har man gjort for at sikre vinduesproducenterne stor valgfrihed i forhold til specialopgaver.

- På den måde imødekommer vi, at vinduesproducenterne i større og større omfang skal producere vinduer til projektsalg, hvor der er særlige krav til mål og profil. Vi har også tilpasset vores logistik, så vinduesproducenterne både kan bestille store såvel som små leverancer, helt ned til enkelte pakker med få profiler fra dag til dag, fortæller Kurt Hansen.

Tilgangen er at søge partnerskabet med kunderne, så VTI’s kompetencer kommer bedre i spil i forhold til blandt andet optimal udnyttelse af træet samt vejledning i forhold til dimensioner, profilvalg, produktionsoptimering, logistik, pakning og lagerstyring.

- Dermed optimerer vi også kundernes likviditet, siger salgschefen.

Fortsat vækst og nye markeder
VTI kom ud af 2012/13 med et plus på 7,2 mio. kr. og har samlet set tjent godt 18,5 mio. kr. de sidste fire regnskabsår. Den positive udvikling er et resultat af, at VTI i sin tid valgte at møde finanskrisen offensivt med udvikling af nye koncepter målrettet både DIY-markedet, møbelindustrien og altså ikke mindst vinduesindustrien.

- Vi ser det som et tydeligt bevis på, at vores koncept med at levere et miks af standardprofiler og kundetilpassede løsninger til vinduesproducenterne virker, og at vi har ramt de løsninger, som markedet efterspørger. Man kan sige, at vi nu får belønningen for at indrette os efter kunderne, i stedet for at lade kunderne indrette sig efter os, siger Kurt Hansen.

VTI sælger i dag vinduestræ til virksomheder i hele Norden, og ambitionen at udvide til andre lande i de kommende år:

- Den store fleksibilitet, vi har opbygget, betyder, at vi kan servicere både store, mellemstore og helt små vinduesproducenter. Det er med til at skubbe vores salg fremad, hvilket vi nu med stor tydelighed kan aflæse i vores salgstal. Vi forventer fortsat at øge vores markedsandel, slutter Kurt Hansen.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11