23948sdkhjf

Direktør fejrer 25 års jubilæum hos møbelproducent

Sanne Protin startede som salgschef og er nu adm. direktør for Dan-form

For 25 år siden trådte Sanne Protin ind af dørene hos Dan-form. 

Det var som salgschef, og hun er siden avanceret til salgsdirektør og efterfølgende adm. direktør. Det sidste har hun været for den nordsjællandske møbelproducent siden 2014. 

På 25 år har Dan-form udviklet sig fra en lille aktør til at være et internationalt firma i møbelindustrien. Dan-form har da også hevet to cifrede millionoverskud hjem de seneste år. I 2023 blev det til et resultat på "blot" 20 mio. kr. De forudgående år tjente virksomheden 43,9 mio. kr. (2022) og 28,6 mio. kr. (2021). 

Sanne Protin solgte en del af sin ejerandel til den svenske majoritetsejer, investeringsfonden Röko AB, tidligere på året. Hun har siden 2014 ejet 20 pct. af Dan-form, men nu ejer hun 10 pct., mens investeringsfonden ejer de resterende 90 pct. 

Til Wood Supply fortalte hun i den forbindelse, at det ikke betød, at hun var på vej væk fra Dan-form. 

- Tværtimod. Jeg har ikke nogen planer om at forlade firmaet. Det her kommer ikke til at forandre noget. Jeg fortsætter som CEO og er superglad for at stå i spidsen for Dan-Form. Jeg har været her i 25 år, og jeg tager gerne 25 mere - især når fremtiden ser så lys ud, som den gør.

Dan-form har selv bedt direktøren om at kigge tilbage på sine 25 år hos møbelvirksomheden. Svarene bliver bragt herunder. 

Fra kældervirksomhed til 65 lande

Hvordan er Dan-form anderledes i dag end for 25 år siden? 

- Dan-form er i dag meget anderledes fra da jeg startede, men på nogle områder stadig den samme. Dan- form blev grundlagt af Jørgen Mensen i hans kælder i 1992, og da jeg kom til i 1999, var det en sund virksomhed med en forholdsvis lille omsætning, sammenlignet med resten af branchen. Rent forretningsmæssigt er vores omsætning 7 gange så stor som dengang, vi har introduceret mere end 500 designs og vi handler med kunder i mere end 65 lande verden over. 

Men jeg tror de vigtigste ændringer, der er sket, skal findes i vores processer; fra at vi samarbejder med mange flere designere, til at vi udfører strengere kvalitetskontroller og at vi har et stort fokus på kunderelationer. Og så har vi samtidig set et skifte i, at størstedelen af vores omsætning nu kommer fra direkte containere (ordrer leveret fra produktionen til kunden), i stedet for at komme fra kunder der trækker varer fra vores danske lager. 

Hvad har medvirket til dine og Dan-forms succeser hen over årene? 

- Da jeg overtog ledelsen af Dan-form i 2014, havde jeg nogle meget klare ambitioner; min vision var at opbygge et brand, et navn, der ville blive genkendt i branchen. Dét at kunne være en betroet partner for vores kunder. At vi i dag handler med kunder i over 65 lande rundt om i verden og at vores største markeder ikke længere er vores nærmarkeder, men snarere lande uden for Europa, er et meget godt tegn på at vi er gået i den rigtige retning… Det betyder selvfølgelig ikke at vi glemmer vores nærmarkeder.

- Ved at øge vores fokus på designprocessen og samarbejde med flere partner-designere, har vi kunnet blive ved med at introducere et højt antal nye designs hvert år. Jeg er overbevist om at det har været medvirkende til at vores kunder kommer tilbage igen og igen – det at de kan se noget nyt hver gang vi udstiller på en messe. Og ikke mindst at det giver vores kunder mulighed for at vise deres egne kunder nye designs løbende. 

Stolt af sit team

Hvad er du mest stolt af at have opnået i løbet af dine 25 år hos Dan-form? 

- En af de ting jeg er mest stolt af, er at vi stadig handler med vores første kunder. Det, at vi får opbygget langvarige relationer med kunderne, viser hvor stærkt et team vi har, og at vi leverer det vi lover. Mit mantra er at ”det vi gør, gør vi godt”. Og selvfølgelig har der været tidspunkter hvor vi ikke har levet op til vores egne eller kundernes forventninger, men vi håndterer de sager med professionalisme, og med en stolthed i det vi gør. 

- En anden ting, jeg er nødt til at nævne, er hvor stolt og ikke mindst taknemmelig jeg er for det dygtige team vi har bygget op over årene – et team, der har en fantastisk blanding af ny energi og erfaring og anciennitet. Nogle af kollegaerne er også tæt på mine 25 år. Jeg tror på at det er afgørende for vores brand. Og det er noget, som mange kunder siger til både mig og til mine kollegaer, når vi er på messer eller på kundebesøg. Den positive energi, de store smil og humor er alt sammen nøgleord i vores relationer med kunderne.” 

Hvordan ser fremtiden ud for Dan-form? 

- En af de helt store ændringer i det kommende år, er at vi skal til at skrue op for sourcing fra nærmarkeder, (produktion i Europa) for at vi kan leve op til vores egne mål ift. større bæredygtighed, og samtidig for at leve op til de krav der stilles i branchen. Det vil være den største ændring i vores setup fremover. 

Vi er også i gang med at investere i IT systemer, for at understøtte vores vækst, og så er der selvfølgelig et fokus på at sætte det rigtige team for fremtiden. Jeg er meget bevidst om at vi skal vokse i et tempo som er til at styre og som sikrer en kontinuitet i vores kultur. Vi har prøvet at vokse for hurtigt til at vi kunne følge ordentligt med, og der skal vi ikke ende igen.

Der vil altid være op- og nedture når man driver en virksomhed. Siden Corona, er det mit indtryk at mange virksomheder er blevet bedre til at navigere hurtigere ved forandrede forhold, og det synes jeg også vi er hos Dan-form. Der vil uundgåeligt komme nye udfordringer for Dan-form, og dem er jeg sikker på at vi nok skal klare også. 

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063