23948sdkhjf

Flügger sætter sin lid til den danske malermester

Med øget fokus på den professionelle danske malermester håber Flügger både at kunne genstarte væksten på hjemmebane og styrke positionen ude

Sune Schnack begynder så småt at vejre nordisk morgenluft.

For selvom direktøren for Flügger just har præsenteret endnu et kvartalsregnskab, hvor væksten blev hentet mod øst, mens Norden og hjemmemarkedet fortsat hang i bremsen, ser han tegn på, at de danske malermestre igen er ved at få fart i penslerne.

- Når vi kigger i krystalkuglen, begynder vi at se, at aktiviteten er i bedring hos de professionelle, særligt i Danmark, mens det går lidt langsommere i Sverige, hvor vi nok først ser en forskel i løbet af 2025, lyder vurderingen.

Det netop overståede kvartal, der for Flügger er det første i det forskudte regnskabsår 2024/25, blev også det første med den nye, treårige strategi, der har fået navnet Flügger Organic. Og præcis som navnet antyder, er det efter en årrække med opkøbsfokus den organiske vækst, der nu kommer i højsædet hos malingkæmpen.

- Vi havde nogle af virksomhedens bedste år under corona, og siden vi haft nogle af de værste. Begge dele skyldes i høj grad makroøkonomi, men vi tager ansvar for at få rettet op på det, og det tror vi på, at vi kan med den her strategi, der skal føre til organisk vækst, en lavere gæld og en mere lønsom forretning, fortæller Flügger-direktøren.

Modne og umodne markeder

Centralt for Flüggers nye strategi står den professionelle maler, der ifølge Sune Schnack altid har været kernekunde for virksomheden og som også udgør, hvad direktøren betegner som ”klart størstedelen” af kundegrundlaget. Alligevel vurderer han altså, at der er mere at hente på den konto.

- Ser vi frem mod 2030 har vi analyseret os frem til, at væksten kommer til at være stærkest hos de professionelle, både i Norden og internationalt. Den største, langsigtede vækst forventer vi helt klart internationalt, men vi tror på, at vi med den nye strategi kommer til at se organisk vækst i Norden og Danmark, forklarer han.

For selvom strategien er den samme både ude og hjemme, er vilkårene for vækst vidt forskellige for koncernen, der de seneste år har skruet markant op for sin tilstedeværelse i Østeuropa.

- Det er klart, at vi i Norden har markant mere modne markeder, end vi har internationalt. Internationalt er vi langt fra færdigmodnede, og her kan vi groft sagt hente vækst på bare at være til stede. Men kagen bliver ikke større i Norden; vi bliver ikke mange flere mennesker, og vi bygger ikke meget mere, så skal vi have mere skala på, skal vi hente det på den forretning, der allerede er, siger Sune Schnack.

Maleren i centrum

Med andre ord er det altså den nordiske kerneforretning, der med den nye strategi får ekstra fokus, og ifølge Sune Schnack kan det gavne såvel Flüggers kunder som Flügger selv.

- For os handler det i høj grad om simpelthen at øge samarbejdet med de professionelle. Vi vil gerne, at de ser os som mere end leverandør af en spand maling, siger han og fortsætter:

- Ser vi for eksempel på den helt lille eller den mellemstore malermester, så er især de stigende krav i forhold til den grønne omstilling noget, de kan have svært ved, og det er et område, hvor vi virkelig gerne vil hjælpe – eksempelvisved at sørge for, at man nemt kan hente alle de oplysninger, man skal bruge til EPD.

Helt konkret peger direktøren også på den b2b-platform, der er under opbygning, som noget, der kan gøre livet lettere for den selvstændige malermester, og faktisk er det meget lidt, Sune Schnack på forhånd er klar til at udelukke.

- I det hele taget vil vi gerne meget tættere på maleren for at forstå, hvilke problemer de har, og hvilke løsninger vi så kan tilbyde. Det kunne også være kredit, hvor vi kan se på, hvad vi kan gøre for at hjælpe kunderne igennem en svær periode – på den måde vil vi gerne være med i hele værdikæden og skræddersy de løsninger, der gør, at vores kunder vinder derude, forklarer han.

Derfor byder strategien også på en kommunikationsindsats, der ikke blot er rettet mod landets malermestre men også mod de slutkunder, der hyrer dem.

- Nogle har en opfattelse af, at vi er et dyrere valg, og der skal vi sikre, at maleren ikke bliver presset af sin kunde, når han kommer ud med vores produkter, men bare er velkommen. Og så vil vi også gerne have, at slutkunden ved, at vi fokuserer på at give maleren de bedste muligheder for at lykkes med sit job – det er en rigtig fin differentiator, siger Sune Schnack.

Kan bygge på nordisk erfaring

Efter en årrække i ekspansionens tegn kan det måske undre, at blikket stadig rettes mod den relativt lille hjemmebane, netop som milliardkoncernen har fået nye, store græsgange at boltre sig på.

Men dels er det stadig i Norden, virksomheden henter hovedparten af sin milliardomsætning, dels er de nordiske rødder ifølge Sune Schnack en vigtig del af fortællingen om Flügger.

- Vi er en virksomhed med et stærkt nordisk fodfæste og nordisk DNA, og det er også det, vi brander os på internationalt. Når det i så høj grad er den kvalitetsbevidste maler i Norden, vi indstiller os efter, giver det også et stærkt brand i resten af Europa, lyder vurderingen.

Strategien er således heller ikke en, der kun skal udleves på branding- og servicefronten, men også når det kommer til produktudvikling, fortæller direktøren.

- I vores udviklingslab skal de ikke tænke på andre end maleren, når de udvikler nye produkter – og det er jo den kvalitet, vi også gerne vil være kendt for i vores øvrige kundegrupper.

Over de kommende tre år er det altså målet at komme endnu tættere på malermesteren og få afdækket deres udfordringer og behov, blandt andet gennem spørgeskemaundersøgelserne og øget dialog i Flüggers butikker. Og den erfaring, koncernen høster her, kan komme til gavn såvel ude som hjemme, vurderer Sune Schnack.

- Malerfaget som vi kender det i Norden, ser ikke ud på samme måde i Østeuropa, hvor der mere er tale om multihåndværkere, der arbejder inden for flere fag. Derfor går vi i høj grad til de markeder ved at træne vores kunder i at bruge vores produkter og maskiner, så de kan blive mere effektive og i højere grad kommer til at arbejde som de malere, vi kender, siger Flügger-direktøren.

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094