Møbelvirksomhed trodser modvinden
Et øget fokus på branding og identitet har givet pote hos den danske møbelvirksomhed Norr11.
Det konkluderer kommerciel direktør Iben Wistrup Schwaner i en pressemeddelelse om det dugfriske årsregnskab.
- Det er en stor tilfredsstillelse at se, hvordan vores fokuserede arbejde med at få strømlinet kommunikationen af vores brand-DNA har båret frugt. Vi har taget bevidste og modige valg – og dermed også fravalg – i processen, og jeg glæder mig over, at Norr11 nu står mere klart og tydeligt end nogensinde, siger hun.
Til trods for at virksomheden ligesom resten af branchen har været ramt af udfordringer som stigende råvarepriser og en generel økonomisk usikkerhed, bød 2023 på en markant bundlinjefremgang for Norr11, der indkasserede et overskud på 1,1 mio. kr. før skat mod 394.299 kr. året forinden.
Regnskabsår | 2023 | 2022 | 2021 |
Valuta | mio. DKK | mio. DKK | mio. DKK |
Bruttofortjeneste | 15,9 | 13,1 | 10,2 |
Resultat af primær drift | 1,2 | 0,8 | 1,8 |
Resultat før skat | 1,1 | 0,4 | 1,3 |
Årets resultat | 0,8 | 0,3 | 1,0 |
Balancestatus | 33,5 | 31,2 | 28,3 |
Egenkapital | 17,7 | 16,9 | 16,6 |
Antal ansatte | 21 | 15 | 12 |
Kilde: CVR |
I pressemeddelelsen peger ledelsen, der ud over Iben Wistrup Schwaner udgøres af adm. direktør Ludvig Kjærulff, på, at virksomhedens primære fokus har været at styrke og eksekvere en langsigtet brandstrategi, der skal sikre ensartethed og en tydelig identitet i alle virksomhedens aktiviteter samt et fokus på at få operationelle processer på plads.
- Vi har igennem hele 2023 arbejdet intensivt med vores forsyningskæder og processer for at sikre det bedst mulige slutprodukt til vores kunder, udtaler Ludvig Kjærulff og fortsætter:
- Det har uden tvivl været et turbulent år med masser af udfordringer, men vores strategi og fokus har gjort os i stand til at levere et tilfredsstillende resultat både på top- og bundlinjen. Vi er helt bevidste omkring vigtigheden af at have grundlæggende processer på plads for at skabe en bæredygtig og langsigtet vækst, som vi dagligt eksekverer på.
I årsrapporten lyder det, at ledelsen fortsat er optimistisk, hvad markedsforholdene angår.
“Selvom der fortsat er udfordringer er vi det overbevist om, at vores strategiske prioriteter og robuste operationelle rammer vil sætte os i stand til at navigere i disse effektivt. Vi vil fortsat fokusere på innovation, kvalitet og bæredygtighed for at drive fremtidig vækst,” skriver direktionen, der ikke kommer de økonomiske forventninger til indeværende regnskabsår nærmere.