23948sdkhjf

Ny undersøgelse: Bæredygtighed batter ikke hos små spillere

Der er stort fokus på bæredygtighed i erhvervslivet - også i træ- og møbelbranchen. Men kunderne er ikke til det. 

Det giver større gevinst, når store virksomheder sælger bæredygtige produkter, end når de små- og mellemstore forsøger sig med klimavenlighed.

Det skriver Børsen på baggrund af et nyt bæredygtighedsbarometer fra Erhvervshus Hovedstaden. 

Rapporten viser blandt andet, at 29 procent af de adspurgte 1.000 SMV'er svarer, at det "ikke er vigtigt nok"til, at kunderne "vil betale for det". 

Direktør hos designvirksomheden Out-sider, Ib Mogensen, kan sagtens genkende billedet. 

- Vi bruger sindssygt mange timer, kræfter og investeringer på at lave bæredygtige produkter. Men kunderne vælger dem simpelthen ikke. Enten fordi de ikke vil ikke betale for det, eller fordi produktet så ikke har den rigtige farve, forklarer direktøren til Børsen.

Out-sider producerer byrumsinventar af genanvendte materialer. 

Børsen har blandt andet talt med Aalborg Portland, der som stor virksomhed har oplevet en modsat tendens med stor fremgang i salget af blandt andet den mindre klimabelastende cement, Futurecem. Ifølge leder af bæredygtighedsafdelingen hos cementproducenten, Anette Maria Christensen skyldes det primært, at Aalborg Portland primært handler med store virksomheder, der dermed er pålagt at rapportere om deres klima- og miljøaftryk. 

Ifølge professor ved Institut for Virksomhedsledelse på Aarhus Universitet, Annabeth Aagaard, er det svært for de små og mellemstore virksomheder, at konkurrere med de store virksomheders innovation, certificeringer, markedsføring og ressourcer i øvrigt. Hun kalder det katastrofalt for den grønne omstilling, hvis små- og mellemstore virksomheder skruer ned for de grønne ambitioner, fordi gevinsterne udebliver. 

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094