Nick Hækkerup åbnede ny møbel- og designmesse
Ministeren var på talerstolen, da den første udgave af Design Trade Copenhagen åbnede i Bella Center.
DesignTrade Copenhagen er et helt nyt initiativ og skal efter planen afholdes to gange årligt. Målet er at genskabe København som et centrum for internationalt design, og med et udsolgt udstillingsareal – og endda med virksomheder på venteliste – har messen fået en særdeles lovende start på tilværelsen:
- Vi er rigtig glade for opbakningen fra designbranchen. Vi ønsker, at den nye designmesse sætter design på dagsordenen og positionerer danske designprodukter og -løsninger. DesignTrade skal udvikle sig til at blive en tilbagevendende begivenhed, og vi tror meget på, at kombinationen af salg, oplevelser og viden kan gøre DesignTrade til et internationalt trækplaster, siger Rasmus Øland, produktchef i Bella Center.
Efter sin åbningstale aflagde Nick Hækkerup besøg hos to repræsentanter for den danske design- møbelbranche; Dyberg-Larsen og One Collection. Handels- og europaministeren havde også tid til at hilse på Eksportrådets rådgivere fra hele verden. De var i København for at deltage i en speeddating for 130 danske design- og møbelvirksomheder onsdag eftermiddag.
konference vil styrke innovation og konkurrenceevne
Udover selve udstillingen med 279 udstillende virksomheder byder DesignTrade på konferencer, seminarer, talks og workshops. Herunder ikke mindst designkonferencen ”Design is Business”, der sætter fokus på designvirksomheders design og innovation, og den merværdi design skaber for dansk produktion og eksport.
Bag konferenceprogrammet står Danish Design Association (DDA), som vil sætte spot på værdien af strategisk, innovativt og bæredygtigt design.
- Vi synes, det er helt rigtigt af Bella Center at placere en international tilbagevendende udstillings- og salgsplatform for design i Danmark. Samtidig vil vi gerne føje en ekstra dimension til begivenheden med ”Design is Business”-konferencen, som er åben for alle, der besøger messen i løbet af de tre dage. Mens messeområdet handler om skandinaviske designprodukter – ser konferencen også på design som et værktøj for virksomhederne til at styrke innovation og konkurrenceevne. Vores mål er at vise de nye interessante måder design bruges på og give eksempler på, hvordan design skaber bedre løsninger og oplevelser, siger Martin Delfer, bestyrelsesformand i Danish Design Association og partner i designvirksomheden Designit.
Blandt oplægsholderne på ”Design is Business” er David Kester fra Thames & Hudson, UK, Benjamin Hubert fra Benjamin Hubert, UK, Seth Grizzle og Jonathan Junker fra Graypants, US, Nille Juul-Sørensen fra Dansk Design Center og Johannes Torpe fra Johannes Torpe Studio.