23948sdkhjf

Fjernmarkeder i sigte

Danske børnemøbler, legetøj og beklædning skal erobre fjerne markeder gennem et fælles retail- og oplevelseskoncept.
Dansk designede børneprodukter som tøj, legetøj og møbler får muligheden for at komme ud i detailbutikker på fjerne markeder sammen med ligestillede danske legekammerater.

Created4Kids er navnet på den fælles børneplatform, og interessen for at lære mere om udfordringerne med børn og retail på markeder som Kina, Japan og USA er stor.

- Både store og mindre danske virksomheder har forholdsvis let ved at etablere sig på vores traditionelle nærmarkeder. Men én ting er at få en agent til at fungere i Tyskland eller Sverige. Noget andet er at nå ud på de spændende fjernmarkeder som Kina, USA og Sydamerika, siger direktør Betina Simonsen fra Innovationsnetværket Livsstil – Bolig & Beklædning og tilføjer:

- Interessen for at skabe et fælles udstillings- og retailkoncept giver os mulighed for at fortælle om Danmarks design-DNA. Der er nogle særlige værdier, som udlandet kender os for, og derfor har vi noget unikt at byde ind med på børneområdet. Samtidig er de traditionelle afsætningskanaler under pres, så det giver mening at gå sammen og sælge direkte til slutbrugerne.

Kina i kikkerten
Innovationsnetværket står bag Created4Kids i samarbejde med konsulentvirksomheder og kommunikationsbureauer. Idéen er, at virksomhederne i fællesskab angriber de spændende, men også udfordrende, markeder gennem en fælles platform og et fælles retailkoncept for danske børnebrands:

- Kina er eksempelvis en for stor mundfuld for de fleste danske børnevirksomheder. Men potentialet er enormt og netop ved at løfte i flok, vil vi kunne skabe et unikt, dansk retail-koncept, siger Henrik Spandet fra konsulentvirksomheden Spandet And Partners, der har stor erfaring i Kina og har etableret egen, specialiseret virksomhed i Kina; "BARCA" – Brand And Retail Consulting Asia.

Kina bliver sandsynligvis første destination for den danske børne-koncept-butik, som vil vægte danske værdier og give plads til et oplevelsesunivers. Udfordringerne på det kinesiske marked belyses på en konference i dag med deltagelse af blandt andre Kim Chan, BARCA Kina og Lasse Simonsen fra Novotex. Med på Skype fra USA er desuden Shawn Parr, der står bag det succesfulde børnekoncept Kids77.

Ekspertpanelet deler erfaringer og viden om, hvordan vi kan tackle de fjerne markeder, som rummer et lovende potentiale for danske brands. Vi vil lægge vægt på de danske værdier, kultur og design, men udnytte styrken i at gå direkte til slutbrugere i et moderne, kommercielt fællesskab, understreger Betina Simonsen.

Om Created4Kids
Bag det kreative partnerskab Created4Kids står en række konsulentvirksomheder, der er gået i samarbejde med Innovationsnetværket om at udvikle et udstillingskoncept, en forretningsmodel, kommunikationsplatform og et shop- og e-business koncept for danske børnebrands. Konceptet skal kunne skaleres op og ned og rulles ud på fjernmarkeder som Kina, Japan, USA og andre.

Created4Kids er et af de udvalgte projekter, som skal skabe vækst i kreative virksomheder i Region Midtjylland under indsatsen More.Creative.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078