23948sdkhjf

Stort træ-firma deler ud af hemmelighederne

Mere end 50 års viden om design og udvikling af præfabrikerede tag- og facadeelementer gøres nu tilgængelig for alle aktører i byggeriet

Fremtidens byggeproces skal være mere effektiv. Sådan lyder ambitionen fra Taasinge Elementer, der derfor har lanceret et digitalt, teknisk videncenter, hvor arkitekter, ingeniører og konstruktører kan finde detaljerede beskrivelser og tegninger af virksomhedens præfabrikerede elementer.

- Hensigten er først og fremmest at gøre det nemmere for kunder og samarbejdspartnere at integrere vores træelementer i deres projekter. Fordi det vil spare tid i projekteringsfasen og gøre projekterne mere bygbare, forklarer salgschef Allan Nykjær Rosenhøj i en pressemeddelelse og fortsætter:

- Samtidig er det et tiltag, der styrker os i vores mission om at gøre markedet klogere på at bygge med træ. Vi vil gerne vise, at præfabrikeret elementbyggeri i træ både er konkurrencedygtigt og med til at flytte byggeriet i en mere klimavenlig retning.

Lidt som legoklodser

Det nye digitale videncenter beskrives desuden som et led i en ny strategi og turnaround, hvor Taasinge Elementer, under overskriften ”Design for manufacturing”, sigter mod at fremtidssikre sin produktion gennem en konceptbaseret tilgang til forskellige typer af byggerier.

Ifølge Alexander Laning, der er Head of Design & Engineering, går det ud på, at alle elementer bygges op omkring standarddetaljer, mens de samtidig tilpasses kundens specifikke ønsker til for eksempel beklædning, inddækninger, døre og vinduer. Lidt på samme måde som man kender det fra legoklodser.

- Design for manufacturing betyder kort sagt, at vi standardiserer alle de dele, som du ikke kan se. Hvor vi tidligere gik i gang med at designe elementerne fra bunden, når vi fik en ny ordre, så vil et element fremover være bygget op omkring nogle standarddetaljer. Kunderne har præcis de samme arkitektoniske muligheder som altid. Men de vil opleve, at det bliver nemmere at samarbejde med Taasinge Elementer, fordi vi tager kompleksiteten ud af processen. På den måde skal kunden blot koncentrere sig om de synlige detaljer, mens vi tager os af resten, forklarer Alexander Laning.

Automatisering af tegnestuen

Alexander Laning har de sidste par år stået i spidsen for Taasinge Elementers arbejde med automatisering i rollen som Head of Business Optimization. I oktober sidste år blev han udnævnt til Head of Design & Engineering som led i den nye strategi, og i dag bruger han størstedelen af sin tid på virksomhedens tegnestue. Her bliver det store projekt i 2024 at automatisere tegneprocessen.

- I dag tegner vi først et projekt i 2D og ’bygger’ det efterfølgende i 3D. Men det er en ret langsommelig proces. Derfor implementerer vi nu en ny platform, som i princippet kommer til at tegne elementerne for os. Det er en helt ny måde at arbejde på, som vil gøre os mere effektive og bidrage til at ensarte vores produktion. For kunderne bliver gevinsten hurtigere byggerier og endnu højere kvalitet, forklarer Alexander Laning.

For de knap 20 medarbejdere på tegnestuen er der således udsigt til et både spændende og særdeles travlt år. Den nye platform skal implementeres midt i en periode, hvor ordreindgangen er større end længe set. Taasinge Elementer har allerede nu omkring 80 pct. af årets budgetterede omsætning i ordrebogen og forventer på den baggrund en betydelig fremgang i 2024 efter nogle hårde år.

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.084