23948sdkhjf

Klumme: Vil slå de andre på ambition og indhold

"Vi har fået nok af poppede CSR-arrangementer og grønne skåltaler". Sådan lyder meldingen fra FSC Danmark, der om to måneder er vært for eventen ”In Good Company” i København.
Hos FSC Danmark har vi fået nok af poppede CSR-arrangementer og grønne skåltaler. Til oktober arrangerer vi derfor det ambitiøse event ”In Good Company” i København.

Her går de største virksomheder og NGO’er fra hele verden i skarp debat om CSR, og der er lagt op til ærlig dialog, når den politiske chef for Greenpeace f.eks. skal møde HSBC bank, som tidligere har været ramt hårdt af kritik på deres CSR og som nu kæmper tilbage og spørger, hvordan det kan være rimeligt, eller når Coca Colas europæiske marketingchef og den internationale kommunikationsdirektør for WWF skal diskutere deres tætte samarbejde og beskyldninger om greenwashing.

Temaet for In Good Company er CSR og det at arbejde med NGO’er og mærkningsordninger i relation til et virksomhedsbrand. Det er bestemt ikke altid uproblematisk, når virksomheder kobler sig op på en ordning eller en organisation, og vi ser desværre en tendens til at fremhæve fordelene og til at gemme de svære emner og tunge diskussioner væk.

Danske CSR-events er uden tænder
De danske CSR-events er efterhånden mere fokuserede på sponsorkroner end på indhold, og er gennemsyrede af mangel på faglighed og kritisk sans. Der er en tendens til at hylde den ”kække ide” og til at se stort på, om de grønne tiltag nu også giver mening på den lange bane.

Det er i mine øjne en hån imod virksomheder og organisationer, der bruger tid og ressourcer på at levere et gennemtænkt og helhjertet stykke CSR-arbejde. Jeg taler til daglig med både store som små virksomheder fra alle typer af brancher, og jeg oplever, at man på det operationelle niveau bokser med en lang række CSR-emner omkring branding og mærkningsordninger. Emner, som aldrig rigtig kommer frem i dagens lys og som ikke får plads i de store CSR-arrangementer. En af de problematikker, som især går igen, er de svære sider af NGO/virksomhedssamarbejder og frygten for beskyldninger om greenwashing.

Hvor ofte har man ikke siddet i konferencelokalet og lyttet til endeløse rækker af velmenende inspiratorer og ”grønne konsulenter” udbrede sig om CSR og ansvarlighed. Og hvor tit har følelsen af tomme kalorier ikke meldt sig efterfølgende? Det er det, som vi med In Good Company vil gøre op med. Vi vil skabe en event, som tør sætte det, der virkelig rører sig på dagsordenen og kombinere det med konkrete cases fra ind- og udland.

Det skal helst kradse lidt
Med titler som ” NGO collaborations: When is close too close? ” og ”No permanent friends, no permanent enemies” stiller nogle af tidens mest aktuelle organisationer og virksomheder op til debat på det to-dages seminar ”In Good Company”. Debatterne kan følges på livestream, og over hele verden har man mulighed for at byde ind med live-spørgsmål og kommentarer via Twitter.

Vi har, måske ikke overraskende, mødt end del bekymring omkring arrangementet og den åbenhed, som vi lægger op til - og det er da heller ikke nogen hemmelighed, at en del virksomheder og organisationer har sagt nej tak til at deltage på talerlisten, fordi de var bange for konsekvensen af den ærlige dialog. Men vi synes godt, at diskussioner må kradse lidt og vi er glade for, at vi nu har et stærkt internationalt program fyldt med modige og inspirerende virksomheder og organisationer.

Hvad har det med træ at gøre?
FSC Danmark er en NGO, som arbejder for mere bæredygtig brug af verdens skovområder. Så når vi slår dørene op til In Good Company, vil der selvfølgelig også være et særligt fokus på træ og bæredygtighed.

F.eks. har vi Munio, Khärs og Marks and Spencer til at fortælle om deres arbejde med at bruge et miljømærke som FSC i deres brandopbygning, og Lego vil igennem en konkret case fortælle om udfordringer og motivationer til at gå fra 0 til 100 procent FSC på deres emballage på tre år.

De gør det gratis
Vi er stolte af, at alle talere og paneldeltagere bidrager til arrangementet uden af få honorar for det. For os er det et tegn på, at vi har ramt et emne som brænder hos virksomheder og organisationer verden over.

In Good Company afholdes kun denne ene gang i Danmark og løber fra d. 10. til 11. oktober på Crown Plaza i København.

Find program og tilmelding her: www.ingoodcompany.fsc.org
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11