Flügger havde ambitioner om at nå en indtjening på EBIT-niveau på 80-100 mio. kr., men ved årets udgang blev det klart, at selskabet blev nødt til at acceptere at lande på 68 mio. kr. Efter finansielle omkostninger på 4 mio. kr. og selskabsskat på 15 mio. kr. blev nettoresultatet 49 mio. kr.
Når indtjeningen skuffede er forklaringen dels, at salgsudviklingen i Danmark skuffede og dels, at et ekstraordinært koldt forår satte efterårets salgsfremgang i stå, skriver Flügger. Efter første halvår i november 2012 var salgsfremgangen på 10 pct. men efter april måned 2013, var den reduceret til 6 pct. på årsbasis.
- Konsekvensen på EBIT-svigt i Danmark blev ikke kompenseret af salgsfremgang på de andre markeder, kommenterer adm. direktør Søren P. Olesen om udviklingen.
Flüggers salg i Danmark faldt med i året med 1 pct. Og Danmark er fortsat præget af vigende efterspørgsel oven på finans- og boligkrisen.
- Den vigende efterspørgsel, som ligger til grund, kan ikke undgå at påvirke Flügger, som har en markedsandel på mere end 30 % (I Danmark red.), skriver Flügger videre.
Udviklingen var derimod væsentlig mere positiv i Sverige og Norge. Her kunne Flügger konstatere vækstrater på 7 pct. og 22 pct. sammenlignet med foregående år. I Sverige har efterspørgslen været høj på grund af en ROT-ordning, hvor svenskerne har kunnet trække op til 100.000 svenske kroner fra i skat til forbedringer på hus eller sommerhus. Flügger Sverige har for første gang i koncernens historie kunnet fremvise en større omsætning end det oprindelige marked i Danmark. Den positive udvikling skyldes bl.a., at Flügger produkter har vist sig bedst i test, forklarer koncernen.
I Norge har Flügger vundet markedsandele og indtager nu en andenplads efter norske Jotun. Uden for Skandinavien voksede Flüggers omsætning med 11 pct.
Uden for Norden er Polen udpeget som primært fokusområde. I 2010 byggede Flügger en ny tapet- og malingfabrik i Gdansk-området og fremadrettet er det planen at koncernen vil etablere et butiksnet her.
- Vi har valgt at etablere et Shared Service Center i Polen og vurderer, at ca. 70 administrative job i Skandinavien bliver påvirket af dette i løbet af de kommende 2 år, oplyser Flügger videre.
I Kina satser Flügger på en lønsom, organisk vækst, hvor af. halvdelen af omsætningen importeres fra Skandinavien og den anden halvdel produ-ceres lokalt på egen fabrik i Shanghai.
Fokus på lønsom driftI 2013/14 vil Flügger fortsat prioritere en lønsom drift og koncernen har som målsætning at løfte EBIT-margin med godt 1 pct. årligt for at nå tilbage til en solid indtjening svarende til 8-10 pct. EBIT-margin.
I det nye forretningsår forventes en salgsfremgang i størrelsesordenen 3 pct. - foregående års støtte fra køb af nye butikker samt en positiv valuta-udvikling indgår ikke i forventningerne.
Med baggrund i koncernens stærke soliditet vil bestyrelsen på den kommende generalforsamling foreslå et udbytte på 27 mio. kroner.