23948sdkhjf

Varehuschef efter København-åbning: - Den vildeste dag i min 23-årige Ikea-karriere

Der er gået en lille uges tid siden en - for Ikea-koncernen - længe ventet varehusåbning i København. 

Onsdag morgen slog møbelgiganten således dørene op til et nyt - men anderledes - varehus tæt på Dybbølsbro i hovedstaden. Og varehuschef John Kristian Sørensen har derfor allerede nu kunnet danne sig de første indtryk. 

Til Wood Supply's søstermedie RetailNews fortæller han, at åbningsdagen var velbesøgt. 

Omtrent 19.000 kunder slog vejen forbi det nye varehus - cirka 2000 flere end hvad man havde forventet. 

- Vores åbningsdag er den vildeste dag i min 23-årige Ikea-karriere. Det var en meget overvældende dag, og vi oplevede københavnerne som meget glade, og der var generelt god stemning mellem kunderne og medarbejderne. Jeg var en glad og træt mand, da vi lukkede varehuset klokken 20, siger John Kristian Sørensen. 

Han stod op klokken 6 onsdag morgen for at stå skarpest muligt til åbningen klokken 10. Og søvn er det heller ikke blevet til meget af op til åbningen. 

- De seneste måneder har været hektiske, konstaterer varehuschefen. 

Se flere billeder fra åbningen i galleriet nedenfor. 

Høje forventninger til kundetal

Mens kundetallet på selve åbningsdagen altså oversteg Ikeas forventninger, nåede også torsdag over det besøgstal, som kæden forventer sig af cityvarehuset. 

- Dag nummer to var mere normal, hvilket også er naturligt. Alligevel rundede vi over 9000 kunder, hvilket er over normalen for varehuset.

- Men det er jo en helt anden oplevelse at kigge på et Excel-ark før åbningen - og så dét at se kunderne stå fysisk i butikken. Det var overvældende, siger John Kristian Sørensen. 

Ikea København har tidligere meldt ud, at man regner med rundt regnet tre millioner besøgende om året - eller cirka 8600 kunder om dagen gennemsnitligt.

Forskel på gamle og nye varehuse

John Kristian Sørensen har en fortid som varehuschef i både Ikea Aalborg og Ikea Aarhus - og når han skal pege på den største forskel på sine tidligere stillinger og den nuværende, er der én ting, der i første omgang kommer til hans tanker. 

- I de øvrige Ikea-varehuse planlægger man som regel sit besøg. De er såkaldte destinationsvarehuse. Men sådan opfatter vi ikke Ikea København. Her regner vi i stedet med, at der kommer markant flere impulsive indkøbsture fra vores kunder, siger han og peger på en anden markant forskel: 

- Mangfoldigheden hos blandt både vores kunder og personale. Vi ønskede, at vores personale skulle afspejle den by, vi er en del af. København er en international by, og derfor skulle vi også have en international organisation. 

Ud af knap 300 ansatte i Ikea København repræsenteres over 30 forskellige nationaliteter og 50 forskellige sprog, oplyser John Kristian Sørensen - der i øvrigt selv er norsk. 

Se nøgletal for:
Læs mere om: møbler
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.421