Køkkenproducent sætter ottende rekord i træk: - I år får vi nedgang

2022 blev med nød og næppe endnu et rekordår for køkkenproducenten Kvik, der dermed kan tegne sig for otte år med uafbrudt toplinjefremgang. Nu forventer direktøren, at vinden også vender i Vildbjerg, men ikke desto mindre holder den Ballingslöv-ejede køkkenvirksomhed fast i investeringsplanerne.
Det beretter flere medier, efter årsrapporten blev offentliggjort i sidste uge.
Af den kan man læse, at omsætningen hos Kvik i fjor voksede til 1,79 mia. kr., svarende til en stigning på blot 0,4 pct., mens resultatet før skat lyder på 278 mio. kr. mod 269 mio. året forinden.
Til Finans fortæller adm. direktør Jens-Peter Poulsen om et vigende europæisk køkkenmarked præget af usikkerhed, stigende renter og høj inflation, og under de omstændigheder kategoriseres årets udvikling som tilfredsstillende. Samtidig peger han på, at den svenskejede køkkenproducent i årets løb fastholdt et højt investeringsniveau.
– I et uforudsigeligt marked vælger andre virksomheder måske at skrue ned og holde igen. Vi går den anden vej og investerer markant samt øger markedsføringstrykket og andre tiltag. På samme tid har vi i fjor investeret over 100 mio. kr. i nye produktionslinjer samt en stor udvidelse af vor lagerkapacitet i Vildbjerg for at støbe et endnu stærkere fundament for fortsat vækst, siger Jens-Peter Poulsen til Finans.
Regnskabsår | 2022 | 2021 |
Valuta | mio. DKK | mio. DKK |
Nettoomsætning | 1.789,5 | 1.781,6 |
Bruttofortjeneste | 482,09 | 455,15 |
Resultat før finansielle poster | 271,05 | 264,69 |
Resultat før skat | 277,74 | 268,50 |
Årets resultat | 217,29 | 209,90 |
Balancestatus | 722,11 | 678,10 |
Egenkapital | 373,47 | 331,17 |
Gns. antal ansatte | 307 | 280 |
Kilde: CVR |
Det bliver imidlertid ikke i indeværende år, han forventer, at den fortsatte vækst skal realiseres. I årsrapporten fremgår det, at Kvik på grund af de nuværende konjunkturer forventer en “afdæmpet markedsudvikling”, og selvom planen er fortsat at øge markedsandelen, forventes et årsresultat på niveau med det netop præsenterede.
– Der er tilbageholdenhed på vores markeder, og vi ser tilbagegang alle steder – undtagen, lidt uforklarligt, i Belgien. Og dét kan vi ikke kompensere for ved åbning af nye butikker. Så i år får vi nedgang i solgte mængder og dermed i omsætningen og på bundlinjen. Men vi får stadig et flot resultat, siger Kvik-direktøren til Børsen.
Her fortæller han også, at køkkenproducenten fortsætter investeringerne i nye produkter, butikker og markeder, og i år er det planen at åbne 20 nye butikker. Kvik tæller i dag 186 butikker på 12 europæiske markeder.