23948sdkhjf

Gubi taber fart på toppen

For tredje år i træk kan Gubi bryste sig af toplinjefremgang. Denne gang har væksten dog været begrænset, og prisudsving og høje fragtrater har ædt af indtjeningen.

Det viser et nyt årsregnskab fra den danske designvirksomhed.

Mens Gubi Group i fjor realiserede en omsætning på 523 mio. kr. svarende til en vækst på 3 pct., landede indtjeningen målt på normaliseret EBITDA ifølge en pressemeddelelse på 107 mio. kr. mod 138 mio. kr. i 2021. For første gang siden 2019 er driftsresultatet i rødt med et minus på 18,3 mio. kr., og på bundlinjen har finansposterne gjort yderligere indhug og resulteret i et samlet tab på 47,9 mio. kr. efter skat.

– 2022 har som for mange andre været et udfordrende år. Vores branche var udsat for meget store udsving i både priser og afsætning. Det betød, at vores indtjening er faldet på trods af en ny omsætningsrekord, udtaler adm. direktør Klaus Høeg-Hagensen i en pressemeddelelse.

GUBI Group ApS
Regnskabsår 2022 2021
Valuta mio. DKK mio. DKK
Nettoomsætning 522,79 508,16
Bruttofortjeneste 163,00 199,47
Resultat af primær drift - 18,31 30,97
Resultat før skat - 39,61 8,19
Årets resultat - 47,85 - 10,73
Balancestatus 1.634,81 1.708,20
Egenkapital 1.116,37 1.163,73
Gns. antal ansatte 89 94
Kilde: CVR

– Derfor er jeg stolt over, at vi i sådanne konjunkturer evnede at fortsætte vores høje kadence af produktlanceringer, og samtidigt fastholdt vores langsigtede plan for udviklingen af virksomheden, lyder det videre fra direktøren, der tiltrådte posten i efteråret 2020.

14 nye kollektioner

At der har været modvind på markedet har altså ikke fået Gubi til at skrue ned for ambitionerne, og i pressemeddelelsen understreges, at virksomheden gennem året fastholdt et højt investeringsniveau i såvel salgsorganisation som markedsføringsaktiviteter.

Også på produktfronten har der været nok at se til med lanceringen af 14 nye kollektioner, og foråret bød på tilføjelsen af et helt nyt forretningsområde i form af udemøbler og –belysning. Og mens salget er dykket både i Danmark og Europa, har fremgang i resten af verden sikret den samlede vækst.

– Gubi har adgang til nogle af verdens bedste designarkiver, og det giver os en markant global brandprofil. Dette kan aflæses i vores øgede globale tilstedeværelse, hvor 40 procent af omsætningen nu kommer fra markeder udenfor Europa, siger Klaus Høeg-Hagensen.

Han kategoriserer på den baggrund Gubis forretning som “meget robust”, og skønt 2022 ikke levede op til forventningen om tocifret vækst, er Klaus Høeg-Hagensen ikke i tvivl om, at fremtiden er lys for den danske designkoncern, der forventer, at indeværende år byder på såvel omsætningsvækst som forbedret indtjening.

– Vi har de seneste år arbejdet målrettet for at globalisere forretningen yderligere, udbygget vores brand og styrket forretningsmodel. Selvom vilkårene er sværere end tidligere, står vi stærkere end nogensinde i et stort globalt marked, fastslår Gubi-direktøren.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079