23948sdkhjf

1005: Gode produkter kan altid gøres bedre

Artikel i Træ og Industri Oktober 2005
Tekst: Journalist Thomas Bork Houlberg, Træ & Industri, oktober 2005.

Alt kan optimeres, og i en tid hvor møbelindustrien er presset på prisen, var det måske en ide at invitere nogle friske men kritiske øjne til at gennemgå ens produkter med henblik på at barbere en bid af produktionsomkostningerne.

Når de laveste frugter er plukket af omkostnings- og effektiviseringstræet, og der skal tænkes kreativt for at opnå yderligere besparelser, kan det være en god ide at underkaste sine produkter en produktrationaliseringsproces.

Det mener i hvert tilfælde Carl Bro Industri, som, igennem de seneste godt tyve år med stor succes, har underkastet en række forskellige produkter en såkaldt Cost Drive analyse med betydelige produktionsbesparelser og væsentlige produktforbedringer som resultat.

Møbler med potentiale
- Møbelindustrien afviger på produktsiden ikke væsentligt fra de andre industrier, hvor vi har hjulpet til med at gøre gode produkter bedre, siger chef for Carl Bros produktudviklingsafdeling Lasse Hald.

- Specielt når det gælder mere avancerede, sammensatte produkttyper som eksempelvis vinduer, køkkenmoduler eller inventar til forskellige former for professionelt brug, mener jeg, at der er et stort potentiale for at opnå besparelser på blandt andet produktionssiden.

- Vores referencer inden for Cost Drive og produktudvikling omfatter blandt andre Sako, Vestfrost, Nielfisk-Advance, Danfoss, Jamo, Icopal, NEC Micon, Wittenborg. Velux - Art Andersen, Schur Packaging Systems og DSB. Uanset om der er tale om ”simple” cementblandere eller avancerede pakkemaskiner, har der været umiddelbare besparelser at hente, og det vil der også være for en lang række produkter i møbelindustrien, understreger Lasse Hald.

- Vores erfaring har vist, at vi altid kan nedbringe produktionsomkostninger-ne med mindst 30 procent, og ofte har vi foretaget visuelle og funktionelle forbedringer samtidig med at produktionsomkostningerne er blevet halveret.

- Hvor langt man vil gå og hvor mange penge man vil investere i en produkt-rationaliseringsproces er op til den enkelte virksomhed, men som regel vil effekten af en investering kunne beregnes ganske nøje.Vores primære fokus i et Cost Drive projekt er at gøre produktet billigere at producere. Der behøver ikke nødvendigvis at ændres ved produktets udseende eller udtryk.

- Vi kombinerer vores produktudviklings knowhow med vores produktions-tekniske viden, men har udelukkende fokus på produktet og forsøger ikke at effektivisere selve produktionen. Med mindre vi bliver bedt om det selvfølge-lig. I den sammenhæng har vi så kolleger, som arbejder med effektivisering, Lean med videre, siger Lasse Hald.

Idékatalog på en uge
Cost-Drive-processen startes med et indledende møde, hvor Carl Bro folkene forsøger at lære så meget som overhovedet muligt omkring produktet.

Den efterfølgende brainstorming-proces hvor konstruktion og funktion gennemgås kritisk, foretages i høj grad af Carl Bro selv, for som Lasse Hald påpeger: - De, der har udviklet og designet produktet, er ofte meget fokuserede på begrænsningerne.

Carl Bro udarbejder derefter et idékatalog, der præsenterer kunden for de punkter, der rummer de største og mest interessante optimeringsmuligheder. Ændringsforslagene følges op af økonomiske betragtninger.

Den indledende fase er overstået på godt en uge, og det koster ifølge Lasse Hald kun i omegnen af 30.000 kroner at få udarbejdet et idékatalog, som man derefter kan bruge som grundlag for det videre forløb.

- Man kan som virksomhed vælge at gå videre med processen på egen hånd, eller man kan vælge at gå videre sammen med os, siger Lasse Hald.

Friske øjne ser nye muligheder
- Produktrationalisering er en proces, vi utallige gange har anvendt på en række forskellige produkter i forskellige industrisegmenter, og det er således en proces og en disciplin, som vi her i Carl Bro er blevet rigtigt gode til at gennemføre, siger Lasse Hald.

- Den store variation, der er imellem de forskellige produkter og brancher, vi har arbejdet med, har givet os en alsidig og praktisk erfaring, der ofte har vist sig værdifuld.

I Carl Bros konstruktions- og udviklingsafdeling sidder der en alsidig blanding af blandt andre ingeniører, designere, miljøfolk og lydfolk. Derudover under-streger Lasse Hald, at Carl Bro igennem de seneste år målrettet har foku-seret på træindustrien, og i dag har en bred stab af folk med indgående kendskab til denne industri.

- Branchekendskab er umiddelbart en fordel, men ikke en forudsætning, og vores erfaring viser, at de indledende spørgsmål og ideer til et produkt faktisk bliver bedre, hvis man ikke er alt for indforstået, siger Lasse Hald.

Det, der gør Carl Bro pakken så effektiv, er ifølge Lasse Hald derfor dels den brede ekspertise/erfaring og dels de nye øjne og dermed anskuelser, der kommer på projektet.

- Man kommer ikke forrest, hvis man går i de andres fodspor, slutter han.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063