23948sdkhjf

1005 TEMA: Nye retningslinier for motorer til anvendelse i eksplosionstruede områder

Artikel i Træ og Industri Oktober 2005
Til drift i områder, hvor der kan optræde eksplosiv atmosfære i farlige mængder, skal der efter de lokale brandmyndigheders bestemmelser anvendes eksplosionssikre motorer, der fremstilles i forskellige beskyttelsesarter:
EEX ’e’ forhøjet sikkerhed og
EEX-d eller de i tryksikker udførelse.

Som noget nyt klassificeres ikke kun områder, hvor der findes eksplosionsfarlig atmosfære i form af gas, dampe eller røg (zone 1 og 2), men også områder med eksplosionsfarligt STØV, og til dette formål fremstilles motorer til drift i områder klassificeret som zone 21 og 22.

Støv er blevet et større problem
Støveksplosioner er blevet et større og større problem indenfor specielt levnedsmiddel, medicinal og foderstof fremstilling. I f.eks. USA og Frankrig har man haft flere livsfarlige eksplosioner i siloanlæg og møllerier. Der har også i Danmark været enkelte silobrande.

De hyppigst forekommende støvformer fremkommer ved findeling eller formaling af f.eks. korn eller frø, endvidere ved træbearbejdning eller ved slitage, og den største andel udgøres af følgende materialer: korn 25 procent, træ 35 procent og kunststof 15 procent.

Som ved eksplosionsfarlig atmosfære, består eksplosionsfaren ved støv også af koncentrationen. Den nederste grænse er således defineret som ca. 20-60 g/m3, hvor den øverste grænse ligger ved ca. 2-6 kg/m3.

I modsætning til, eller i højere grad end områder med eksplosionsfarlig atmosfære, er områder med eksplosionsfarligt støv afhængig af de herskende driftsforhold. Et ’støveksplosionssikret’ anlæg, hvis overfladetemperatur ved de ’normerede’ 5 mm støvaflejring ligger under den tilladelige grænse, kan trods myndighedernes godkendelse være en kilde til fare, hvis støvlaget øges betydeligt. Mere end eksplosionstruede områder ved farlig atmosfære, er støvfyldte områder afhængig af overvågning og renholdelse.

Europæiske definitioner for zoneinddeling
I samarbejde med CEN og CENELEC er der udarbejdet zonedefinitioner, som har dannet grundlag for en europanorm (EN). Normarbejdet har resulteret i EN 1127-1 som også er i overensstemmelse med DIN EN 50281-1-2 og som definerer områderne:

Zoner med støv.
Lag, aflejringer eller ophobninger af brændbart støv er, som alle andre årsager til dannelse af eksplosiv atmosfære, forhold der altid bør tages hensyn til:

Zone 20.
Områder, hvor der er farlig eksplosiv atmosfære i form af støvskyer af brændbart støv til stadighed eller i længere tid, normalt kun i lukkede anlæg og anvendelse af motorer i zone 20 er ikke tilladt.

Zone 21.
Områder, hvor man ved normal drift kan regne med lejlighedsvis dannelse af atmosfære med brændbart støv.
Til sådanne områder kan høre fyldestationer, installationer for støvopsamling eller produktionsanlæg, hvor brændbare støvskyer kan dannes.

Zone 22.
Områder, hvor der ved normal drift kun sjældent og da kun i kort tid forekommer dannelse af brændbart støv.
Til sådanne områder kan høre arealer i forbindelse med maskiner og anlæg, hvor støvdannelse forekommer på grund af utætheder, f.eks. møllerier eller rørtransport- anlæg.

Tidligere definitioner
Indtil 30.6.2003 var de ’gamle’ definitioner, zone 10 og 11 gældende, i overgangs-perioden til 2006 har markedet reageret på den nye zoneinddeling ved levering af nye anlæg.
Zone 10 omfattede områder, hvor der ofte eller i lange perioder forekommer eksplosionsfare i form af brændbart støv.
Zone 11 omfattede områder, hvor der kortvarigt forekommer eksplosiv atmosfære ved opvirvling af støv.

Overgang fra to til tre zoner
Den nye zoneinddeling vil være gældende fra 1.7.2006 for nye og bestående anlæg når disse ændres, ombygges eller udvides.

Ved installation af anlæg eller ved ændringer og udvidelser, er det således allerede nu noget, der bør tages hensyn til.
National norm & Europa norm.

I zone 20 områder er som nævnt anvendelse af motorer ikke forudset. Typisk vil der i disse områder kun tillades installation af måle- og styreinstrumenter.

Vedligehold
Trods anvendelse af korrekt materiel, er det vigtigt at elektrisk materiel, herunder motorer, overvåges og renholdes for at undgå tildækning med støv og deraf følgende temperaturstigning og fare for eksplosion.

Den danske forhandler af VEM motorer tilbyder en komplet serie af motorer for såvel zone 21 og 22 i relation til støv som for zone 1 og 2 motorer til anvendelse i områder med eksplosionsfarlig atmosfære.

ATEX
Motorerne leveres med certifikater for EX materiel fra PTB Braunschweig og DMT, Essen iht. ATEX direktivet og gældende bestemmelser.

Yderligere oplysninger samt dansk katalog kan rekvireres hos:
R. Frimodt Pedersen a/s, Ndr. Stationsvej 3, 8721 Daugård. Tlf. 75895444
www.frimodt-p.dk

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.117