23948sdkhjf

0805 LEDER: Hvor tæt er vi på udløbsdatoen?

Artikel i Træ og Industri August 2005
Alle industrier - "nye" som traditionelle - samt store og små virksomheder har hver deres rolle at spille på markedet. Forskning og frembringelse af ny viden er ikke kun livsnødvendigt for bio- og nanoteknologien, men så sandelig også for den "etablerede" industri som træ- og møbelindustrien.

Viden er en af virksomhedernes vigtigste forudsætninger i den globale konkurrence eller rettere NY viden er en af virksomhedernes vigtigste forudsætninger i den globale konkurrence. Derfor skal vi blandt andet tale med og være i dialog med de personer og institutioner, der forsker i træ.

Hvorfor er det overhovedet nødvendigt at forske i træ? Ved vi ikke det hele? Svaret er, at vi langt fra ved det hele, og at det blandt andet af konkurrencemæssige hensyn er nødvendigt at forske i træ (og andre materialers materialeteknologiske egenskaber for at kunne optimere anvendelsen af disse).

Som hovedregel kan træ- og møbelindustriens produkter ikke karakteriseres som værende højteknologiske, hvorfor en kineser med et kamera på en messe ofte vil kunne lave en god kopi i løbet af forbløffende kort tid. Men den viden, vi lægger i produktet, er højteknologi, og viden kan ikke affotograferes på en messe eller fra et katalog. Viden kan kun tilegnes - ikke kopieres!

Når den danske træ- og møbelindustri skal bevare eller udbygge et "vidensforspring" til vores konkurrenter, skal vi til stadighed tilegne os ny viden og indbygge denne i vores produkter.

På den globale markedsplads overlever virksomheder ikke med en produktportefølje, der alene udvikler sig med variationer over samme tema. På den globale markedsplads vinder de virksomheder, der hæver sig over gennemsnittet.

"Har du talt med din træforsker i år?" var titlen på et seminar, som vidensamarbejdsplatformen, Træcenteret holdt sidste år. At dømme ud fra træ- og møbelindustriens svage deltagelse kan langt hovedparten af træ- og møbelindustrien vist svare nej.

Hvis ingen af os har talt med vores træforskere i år, hvem er det så, der har det største problem? Er det forskerne, der kommer for lidt ud af deres elfenbenstårne? Eller for at citere en far til en filosofspire: "Hvad hjælper det, at du er verdensmester, knægt, når der ikke er nogen, der ved det! "

Teknologisk innovation kan skabe mange beundrere, men det er kun forretningsmæssig innovation i kombination med godt købmandskab, at der skabes indtjening.

Derfor er det ikke alene virksomhederne, der har et ansvar for at opsøge ny viden. Også forskerne har et ansvar for at sælge deres viden og ideer til industrien.

Derfor er det glædeligt, at Træcenteret igen i år har valgt at holde et arrangement, hvor træ- og møbelindustrien får mulighed for at møde de personer, der skal være med til at sikre en fortsat teknologisk udvikling i træ- og møbelindustrien.

Så næste gang, du ser en træforsker, skal du huske at byde ham/hende indenfor. Din virksomhed har ikke råd til at lade være.

Formår man som branche eller virksomhed ikke at forny sin viden før "udløbsdatoen", forvandler man sig hurtigt fra at være et aktiv til at være et passiv.

Det er ikke kun træ- og møbelindustrien, der skal ændre adfærd, også forskerne står ved en skillevej.

Bestyrelsesformand i Træets
Arbejdsgiverforening
Direktør
Henrik Thorlacius- Ussing

-----------------------------------------------------------------------------
1 Filosof Thomas Boysen, Magisterbladet, nr. 9, 2004

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063