23948sdkhjf

0605: Møbelmesse 2005

Artikel i Træ og Industri Juni 2005
Tekst Lars Rygaard, Design Business Group

Møbelmessen var i år i nye klæder. Ikke kun var det Bella Center, der stod for arrangementet, man havde også forsøgt at gøre oplevelsen anderledes. Som et led i en nytænkning af møbelmessen havde designerne/kunstnerne Bosch & Fjord fået til opgave at udforme nogle anderledes rammer. Det havde resulteret i projekt Identity De/coding. Ved ankomsten til Møbelmessen skulle de besøgende vælge en identitet, som kunne lede den enkelte rundt på messearealet alt efter om man var ’direktøren’, ’hippien’, ’forretningskvinden’, ’idealisten’ eller ’smart ass'en’ – alle udtrykt i hver deres farve, som gik igen i tæpperne på messegulvet og den besøgende blev så guidet gennem hallerne efter valgt identitet.

Gættede man galt om sin egen person, eller ville man prøve en anden types rute, kunne man besøge INDEX: standen, hvor man kunne blive omkodet til en anden identitet i form af en badge med alle fem identiteter. Eller måske havde oplevelsen ikke været den ønskede i forhold til valgte identitet – eller måske havde man en anden opfattelse af design end man umiddelbart var bevidst om. Projektet var blevet til i samarbejde med Wonderful Copenhagen og INDEX.

Projektet skal i øvrigt roses, da det må være den vej møbelmessen skal gå ved at skabe flere oplevelser for de besøgende.

Nye produkter
Fra branchen var der nogle enkelte nyheder. Carl Hansen & Søn præsenterede en ny spisestuestol tegnet af Hans J. Wegner. Den hedder CH20 og har ikke tidligere været i produktion. Stolen er stabelbar og med polstret sæde.

Fra Laurits M. Larsens Møbelfabrik A/S kom en nyt hyldesystem - FORCA, der er tegnet af Helge Schultz. Systemet består af 2 eller flere vægskinner i børstet rustfrit stål, der er formet som en galge foroven. Hylderne, der fås i valnød eller lys eg, kan monteres efter eget valg og behov på skinnerne.

Montana valgte på messen at præsentere 24 nye farver til brug understøttelse af friheden til indretning af det personlige rum.

Hos RBM præsenterede man en ny stabelstol designet af Blum&Balle A/S. Stolen er med et stålstel og finerplader som sæde og ryg. Stolen præsenteredes i en række prototyper med forskellige overflader deriblandt fugleøje og en stribet overflade bestående af ahorn med en tynd stribe af mahogni.

Nye aktører
Der var to nye aktører, der udmærkede sig messen. Det var bl.a. firmaet Hay, der er ejet af tøjkoncernen Bestseller samt Rolf Hay. Firmaet er ikke helt nyt men lanceret på messen i Köln for halvandet år siden, men første gang repræsenteret på en dansk messe. Firmaet ønsker at lave møbler, der bruger nye og uprøvede muligheder. På messen viste man bl.a. en stol, hvor prototypen består af dele fra en gammel VW transporter. En anden stol er lavet efter samme princip som riste til køleskabet.

Lightyears er en helt ny spiller, som præsenterede en ny lampekollektion, hvor der satses på en bred vifte af nulevende danske designere som Jørn Utzon, Kasper Salto&Thomas Sigsgaard, Hans Sandgren Jacobsen, Strand&Hvass mfl. På messen præsenteredes otte nye lampekoncepter, der skal blive til femten inden udgangen af 2005. Det er vision af designede lamper tilgængelige for en bred målgruppe.

Talenterne
Også i år kunne man besøge TalentZonen, der er et udstillingssted for skoler og ikke kommercielle designere og designvirksomheder. Det er et forum med 55 stande, hvor et udvalg af unge designere og arkitekter præsenterer deres ideer for omverdenen og ikke mindst evt. potentielle producenter, som måtte være på udkig efter fornyelsen. TalentZone var i år flyttet sammen med de etablerede og kommercielle designere, for på den måde at øge relationerne mellem unge talenter og producenter.

Der var især en japansk designstudere Akiko Kuwahata, der faldt i øjnene med en blanding mellem en puf og en skammel som var flettet af i bånd af træ. Møblet var samlet i bunden i midten og havde en fjedrende effekt når man satte sig. Meget let og elegant.

Fra Danmarks Designskole udstillede bl.a. tekstilafdelingen! liggestole med et meget fantasifuldt udvalg af betræk eller hvad det nu hedder det man sidder/ligger på i en liggestol. Her kunne man bl.a. se og sidde forskellige tekstiler og andre alternative materialer og på et ansigt med en lang tunge med påskriften ”Sit on my face and tell me that you love me”, som er et citat fra en gammel Monty Python-sang. Fin humor. Designskolens produktlinje havde arbejdet med at skabe noget af uld!. Designskolen var altså på den måde – bevidst eller ubevidst – med til at vise vejen til at tænke ud af boksen for producenterne.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063