Designstudio melder klar til eksport
Københavnske GrapeDesign har gennemgået en rivende udvikling de senere år og gør nu klar til et eksportfremstød.
- Med Grape tænkes der på vindruer. Symbolikken er, at man kan købe en enkelt ’designdrue’ eller hele klasen; altså den komplette indretning, forklarer indehaver Christian Nygaard.
Åbne for alle muligheder
Således dedikeret til godt design formulerede GrapeDesign et helt nyt idegrundlag. Nu var den bærende ide bedre og smartere design til virksomheder. I september 2011 designede Christian Nygaard en eksklusiv iPad gulvstander i Corian og rustfrit stål. Det blev det første produkt i ”Impact”-serien. En produktserie der nu tager sit udgangspunkt i at forbedre oplevelsen i virksomheders kundeområder.
Det er også denne serie, som danner grundlag for GrapeDesigns eksportfremstød. Forventningerne er store og bestemt ikke ubegrundede. Virksomheder som nespresso i Belgien, Avinor i Stavanger samt en tandlæge i Rom har fx allerede taget den oprindelige Impact iPad stander til sig. Blot fordi den blev vist på GrapeDesigns danske hjemmeside grapedesign.dk.
Derfor tænkes logistikken nu også ind i designet af nye produkter. Fx. er en helt ny receptionsdisk med pap front designet til at kunne blive leveret på en enkelt euro palle og den oprindelige Impact iPad-stander har fået en transportkasse, der gør det muligt at stable i højden og helt til kant på en euro palle.
- Netop som vi bestemte os for at satse på engelsktalende markeder, fik vi en aftale med tyske Tablet Partner om at de skulle repræsentere os i Tyskland. Så det er lidt svært at forudsige, hvor udviklingen bærer os hen. Men vi er åbne for alle muligheder, understreger Christian Nygaard og tilføjer, at målet ikke er at blive kæmpestore – der skal bare skabes en god forretning.
Danmark er ’sandkassen’
For at holde gang i udviklingen, er det afgørende med en konstant udvikling af nye produkter. Det kan være en stor udfordring for en lille virksomhed. Men her har GrapeDesign en strategi, der i princippet gør udviklingen af nye produkter til en forretning i sig selv.
- Danmark er vores ’sandkasse’. Når vi laver indretninger for vores kunder, holder vi sluserne åbne for alle de nye idéer, der opstår. Vi er ikke blege for at kaste lidt ekstra gratis timer ind i en indretning, hvis vi kan se det vil resultere i et nyt Impact-produkt. Fx er vores Impact receptionsdisk og Impact pult produkter, der begge oprindeligt er udviklet til kunder, forklarer Christian Nygaard.
Det er ikke kun i sine indretninger GrapeDesign henter ny inspiration. Det tætte samarbejde med canadiske molo design er også en værdifuld kilde af nye spændende ideer. Der kan fx trækkes tydelige paralleller mellem kurverne fra softwall + softblock til de bløde kurver i Impact produkterne. Det er tydeligt at netop kurverne bidrager til oplevelser og gør virksomheders indretninger mere imødekommende end traditionelle firkantede kontormøbler. Impact produkterne er nu samlet på den engelske hjemmeside grapecollection.com.