Med et overskud i 2012 på 96 mio. kr. efter skat ud af en omsætning på knap 1,7 mia. kr. er Nobia Danmark tilbage på niveauet før krisen.
I et interview med dagbladet Børsen fortæller administrerende direktør Lars Bay-Smidt, at virksomheden har haft succes med en strategi, hvor der er satset målrettet på at øge produktiviteten og fokusere salget omkring de skandinaviske markeder.
- Krisen fik os til at trimme hele organisationen, og vi har siden 2008 øget produktiviteten med 35 procent. Det har givet os en konkurrencefordel og en pæn eksportfremgang i Norden, siger Lars Bay-Smidt til Børsen.
Nobia Danmark satser på at øge sin omsætning til 2 mia. kr. i løbet af de næste to år. Væksten skal først og fremmest hentes på eksportmarkederne, som i dag står for omkring 35 procent af den samlede produktion. Fokus er dels på at øge antallet af butikker i Norden og dels at komme i gang på andre markeder i det nordvestlige Europa. Nobia Danmark er heller ikke færdig med at effektivisere endnu. I runde tal forventer Lars Bay-Smidt, at produktiviteten kan forbedres med yderligere 10 procent.