23948sdkhjf

0405: Polen klar til flere danske investeringer: Ny hjemmeside hjælper virksomheder på vej

Artikel i Træ og Industri April 2005

Polen klar til flere danske investeringer: Ny hjemmeside hjælper virksomheder på vej

Kilde: Træ og Industri, april 2005.
Tekst Kaj Hansen Træ og Industri

Danske virksomheder står klar til at foretage store investering i Polen. Naboskabet mellem de to lande gør det nemlig nemt for danske virksomheder at handle med partnere i Polen, og virksomheder i de to lande har meget at tilbyde hinanden. Det mener Bartosz Galkowski, eksportrådgiver under Danmarks Eksportråd på den Danske Ambassade i Warszawa. Han siger:

Danske virksomheder har meget ofte en ekspertise både i produktionen og i servicesektoren, som man ikke finder andre steder. Man har i mange år arbejdet på at blive meget konkurrencedygtige i Danmark, og det betyder, at virksomhederne har opnået et meget højt effektivitetsniveau. For eksempel har danske konsulentvirksomheder stor erfaring med træning og videreuddannelse af medarbejdere inden for forskellige brancher, og det har været med til at gøre disse brancher mere konkurrencedygtige. Det er en ekspertise, som nu også kan tilbydes polske virksomheder.

For at hjælpe danske virksomheder på vej ud på eksportmarkeder som for eksempel det polske har Danmarks Eksportråd lanceret portalen Markedsmuligheder på www.eksportraadet.dk . Her kan virksomheder finde online markedsanalyser og informationer om markedsforhold og forretningskulturer, der kan gøre adgangen til eksportmarkederne lidt nemmere. Virksomheder kan også lave tværsøgninger på en specifik sektor og tidligt i forløbet vurdere, om et pågældende land er et interessant eksportmarked.

Den nye internetportal giver virksomhederne gode oplysninger til at tage det første skridt og overveje, om det er værd at satse på et marked. Det er godt i den første fase, og det kan starte nogle ideer hos virksomheder, ved at de læser om markeder, de ikke kender. Hvis de ser, der er muligheder inden for en given sektor, kan de kontakte os, hvorefter vi kan hjælpe dem i den efterfølgende fase, siger Bartosz Galkowski, der er født i Polen af polske forældre. Siden flyttede han dog med sin familie til Helsingør. Han har boet godt 12 år i Danmark og fået sin handelsuddannelse på Copenhagen Business School. Tiltrukket af de mange muligheder i Polen, har han siden 1998 arbejdet for en række danske virksomheder i Warszawa, og det seneste halvandet år arbejdet som eksportrådgiver på den danske ambassade. En af de sektorer, som danske virksomheder ifølge Bartosz Galkowski bør få øjnene op for, er møbel- og designmarkedet.

Der er ikke så stor en kundegruppe for møbler og design, som der er for eksempel er i Tyskland. Til gengæld er det et kundesegment, som vi klart mener findes, men som bare ikke er blevet dyrket nok af de danske virksomheder, siger Bartosz Galkowski og slutter:

Polen er et rigtig interessant marked for danske virksomheder. Generelt plejer vi at sige, at der er store muligheder for virksomheder, som laver et nicheprodukt, som mange af de store udenlandske virksomheder ikke kan lave. På de områder har prisen ikke længere så stor en betydning. Og det er godt for danske virksomheder, idet danske produkter og serviceydelser ofte er lidt dyrere end de polske konkurrenters.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078