23948sdkhjf
Del siden
Annonce

Massiv fremgang hos dansk hvidevareproducent

Den danske hvidevareproducent Eico vokser fortsat på toplinjen og kommer ud af 2016 med en firedobling af indtjeningen. Årets resultat blev på 4,2 millioner kroner mod 1,0 million kroner i 2015.

Hvidevareproducenten Eico, der blandt andet er specialiseret inden for eksklusive emhætter, præsterede massiv fremgang på både top- og bundlinje i 2016. Året blev det hidtil bedste i efterkrisetiden med en fremgang på 18 procent på bruttofortjenesten til 13,8 millioner kroner og en firedobling af årets resultat før skat til 4,2 millioner kroner. Både bestyrelsens og ledelsens forventninger blev overgået, og derfor var det en meget tilfreds adm. direktør, der den 27. april kunne fremlægge regnskabet på virksomhedens generalforsamling:

- 2016 blev det bedste år nogensinde for den nye ejerkreds og ledelse, og vi ser nu for alvor resultaterne af den revitalisering, som vi påbegyndte i 2015. Vi er meget tilfredse med udviklingen, der er opnået via flere kundeaftaler, strømlining af værdikæden og en bedre kapacitetsudnyttelse. Derudover er vi begunstiget af et marked i generel vækst, hvor kunderne ofte også køber bedre og dyrere varer, forklarer Michael Jacobsen, som tiltrådte som adm. direktør i Eico i sommeren 2015.

Eico er både producent af egne hvidevarer samt distributør for nogle af verdens førende hvidevarebrands. Eico har eksempelvis eneretten på salg af italienske Elica og Faber, der har sat standarden inden for design af emhætter gennem mange år. Og det er da også særligt emhættemarkedet, som Eico satser på at blive markedsleder inden for:

- Vi står med en unik position i Danmark og Norge og er også godt i gang på det svenske marked. Dansk design er i høj kurs i hele Skandinavien, og vores kombination af design og udvikling af nye, innovative produkter øger vores kurs, siger Michael Jacobsen og fortsætter: - Vi ser i stigende grad løsninger, hvor emhætten integreres i andre dele af køkkenet, og vi har eksempelvis været frontløber på produkter, hvor emhætten er integreret i kogepladen, hvor et kraftigt sug sørger for at trække damp og mados ned i et filter i den keramiske kogeplade. En anden tendens er, at emhætten kan kommunikere og fjernbetjenes af kogepladen.

Nordjysk nærvær

Det er dog ikke kun produkterne, der udmærker sig hos Eico. Den nordjyske hvidevareproducent har en særlig sans for service og nærvær, og den evne tilskriver Michael Jacobsen sine dedikerede medarbejdere, der vil – som han udtrykker det - gå til verdens ende for at gøre kunderne tilfredse:

 - Vi vil rigtig gerne bruge tid på rådgivning både før, under og efter et salg. Vores erfaring siger, at det godt kan betale sig på den lange bane, og det øger altså også medarbejdertilfredsheden, at der er tid til at gøre tingene ordentligt, pointerer Michael Jacobsen videre.

Eicos produkter sælges fortrinsvis gennem køkkenbutikker og hvidevareforhandlere, og her er Eicos produkter synlige hos alle de toneangivende kæder:

- Emhætter er vores hovedprodukt, og her dækker vi et bredt spektrum fra de billigere udtræksemhætter til eksklusive italienske designemhætter til 30.000 kr. og op. Derfor skal vi også have mange forskellige salgskanaler, og det har vi både i Danmark, Norge og Sverige. Det er en stor styrke i dag, og det vil det også være i de kommende år, hvor vi forventer en fortsat markedsvækst, fortsætter Michael Jacobsen.

2017 som minimum på niveau med 2016

Udsigten for 2017 tegner også lys. Årets første kvartal har overgået alle forventninger, og samtidig har virksomheden ifølge Michael Jacobsen langt fra nået sit fulde potentiale:

- Der er for mig ingen tvivl om, at Eico rummer et stort potentiale for fortsat vækst. Vi har en stærk værdikæde fra produktion til salgskanal, og vi har en kompetent og dedikeret medarbejderstab, der hver dag går topmotiveret på arbejde, fortsætter han.

Han siger supplerende, at han i 2017 allerede har budt velkommen til tre nye medarbejdere på hovedkontoret i Brønderslev, og at flere ansættelser givetvis er på vej.

En emhætte er ikke bare en emhætte

Emhætter er blevet en designgenstand i hjemmet på lige fod med køkken og spisebord, men ifølge Michael Jacobsen er der behov for mere fokus på emhætter som en ”videnvare”. Eico oplever nemlig ofte, at emhætten ikke bruges eller installeres optimalt:

- Mange emhætter fungerer ikke 100 procent ideelt i boligen. Eksempelvis er der ikke mange, der ved, at du øger emhættens effekt markant, hvis du tænder den flere minutter før, du skal bruge den. Derudover er det vores anbefaling, at der bruges flere ressourcer på at få lavet installationen korrekt, så den fulde effekt af emhætten udnyttes, slutter han.

For yderligere råd om emhættens funktioner og installation henviser Michael Jacobsen til Eicos hjemmeside, der løbende opdateres med nyttig viden.

Eico A/S
Østergade 118
9700 Brønderslev
Brønderslev Kommune
Danmark
CVR nummer: DK11123244
P nummer: 1000185133

Kontaktperson

AAN
Anette Aarup Nielsen
Marketingansvarlig
aa@eico.dk

Send til en kollega

0.063