23948sdkhjf
Del siden
Annonce

God ide at ringe til den sygemeldte medarbejder

Arbejdsgivere er ofte er i tvivl om, hvordan og hvornår de må kontakte en sygemeldt medarbejder. Men det må man gerne – og det er endda en rigtigt god ide.

Hvordan og hvornår må du som arbejdsgiver kontakte en sygemeldt medarbejder, der eksempelvis er blevet ramt af stress eller af en arbejdsskade – og hvad må du spørge om.

Undersøgelser viser, at mange arbejdsgivere er i tvivl om reglerne - og om de i det hele taget må kontakte en ansat, der er sygemeldt.

Men det må man gerne – og det er endda en rigtigt god ide.

Og netop fordi så mange er i tvivl, har arbejdstilsynet nu udarbejdet nogle konkrete råd til, hvordan man som arbejdsgiver skal bære sig ad.

Giv ledelsesmæssig støtte
En god kontakt mellem arbejdsgiveren og den syge medarbejder er nemlig afgørende for, at den ansatte kommer godt tilbage i jobbet igen. Men arbejdsgiveren kan være nervøs for at sige noget forkert eller at presse medarbejderen for tidligt i gang.

Det kan betyde, at nogle ender med ikke at gøre noget, og at medarbejderen dermed ikke får den nødvendige ledelsesmæssige støtte.

Se rådene, som er overskuelige og hurtige at læse, oså du som leder af virksomheden kan være med til at hjælpe en sygemeldte medarbejdere godt tilbage til jobbet.

Du kan finde links til rådene her - og læse mere om reglerne om sygdom på vores netside.

Dansk Håndværk
Islands Brygge 26
2300 København S
Københavns Kommune
Danmark
CVR nummer: DK76065314
P nummer: 1002479704

Kontaktperson

MF
Morten Frihagen
Direktør
mf@dhv.dk

Send til en kollega

0.047