23948sdkhjf

”Det handler om produktudvikling og eksport”

Blandt de danske udstillere på årets Stockholm Furniture & Light Fair er der udpræget enighed om, hvad der skal til for at give krisen baghjul.
På turen rundt i messehallerne ved årets Stockholm-messe er det først og fremmest virksomhedernes innovationslyst og appetit på nye produkter, der springer i øjnene. Overalt på de indbydende stande præsenteres bud på nye indretningsløsninger til bolig og erhverv – og de danske udstillere er ingen undtagelse.

87 danske virksomheder bruger i denne uge fem dage på at udstille i messehallerne i det sydlige Stockholm, og på langt størsteparten af de stande, som Wood Supply besøgte, var der masser af nyheder at studere.

Vi er nødt til at udvikle os
- Vi har brugt mange penge på nye løsninger. Vi har på fire år udviklet det meste af ti nye produktserier, specielt til mellem- og videregående uddannelsesinstitutioner, fortæller salgs- & marketingchef Benny M. Larsen fra Labofa, der blandt andet har sin helt nye Ray-serie med til Stockholm.

- Det er et ergonomisk bud på fremtidens folkeskolemøbel, som har kostet 6 mio. kr. at udvikle, fortæller han om Labofas nyeste satsning, der er et godt eksempel på den nytænkning, der synes at være fremherskende i branchen netop nu.

- For at vi skal have en fremtid, er vi nødt til at udvikle os. Vi er nødt til hele tiden at få nye funktionaliteter frem og bidrage med til nye idéer til møbelbranchen, lyder det fra Flemming Niebuhr hos en anden udstiller, Linak, der også havde en stribe nyheder med i Stockholm. Blandt andet et nyt undervisnings-/konferencebord, designet af Hans Isbrand, og et nyt køkken med integreret hæve-sænke-teknologi, som er udviklet i samarbejde med Multiform.

- Lige præcis køkkenet her er et eksempel på, at vi går i samarbejde med en af vores kunder og provokerer hinanden til at udvikle nye løsninger, siger han.

Alle er på jagt efter nye markeder
Hos Labofa er målet for deltagelsen på Stockholm-messen klart: Hvis de senere års vækst skal fortsætte, er det nødvendigt at transformere succesen fra det danske marked ud på de nære eksportmarkeder. I den sammenhæng er møbelmesserne i Köln og Stockholm vigtige:

- Vi har et mål om, at vores eksport skal vokse fra 15 til 30 procent af vores totalomsætning. Det er ambitiøst, men vi tror på, at det kan lade sig gøre. Tager du den danske forretning, er det lykkedes at fordoble omsætningen i Danmark på fire år, påpeger Benny M. Larsen.

- Alle virksomheder er på jagt efter nye markeder. Vi vil selvfølgelig allerhelst sælge vores møbler i Danmark, for det er nu engang nemmere at køre til Aarhus end at tage til Stockholm. Efterspørgslen er bare ikke stor nok derhjemme, siger Michael Pedersen fra Randers+Radius, der ligesom Labofa har valgt at udstille i både Köln og Stockholm.

- Köln var en kanon succes for os, og vi fik mange kontakter med hjem, både i Centraleuropa og fra oversøiske markeder som USA. Men Stockholm er stadig vores vigtigste messe, for her når vi tre centrale markeder; Danmark, Norge og Sverige. Med købet af Randers fik vi adgang til en masse gode kontakter på eksportmarkederne, og det er vi i fuld gang med at arbejde videre med. Vi har alle muligheder, det handler bare om at gribe de rigtige, siger han.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.084