23948sdkhjf

Danske børnemøbler klar til vækst i udlandet

Midtjyske Leander har introduceret et nyt shop-in-shop-koncept, som giver forhåbninger om vækst i de kommende år – både i Danmark og i udlandet.
- Vi er meget optimistiske og tror fortsat på vækst.

Kjeld Mosegaard, direktør hos møbelproducenten Leander, ser gode muligheder for, at virksomhedens danskdesignede børnemøbler vinder yderligere markedsandele i såvel Europa som på oversøiske markeder.

Optimismen skyldes først og fremmest et nyt shop-in-shop-koncept, som blev præsenteret i september måned på Kind & Jugend i Köln. Ifølge Kjeld Mosegaard er det messen i branchen, og efter en succesfuld introduktion skal konceptet nu udrulles i de butikker, hvor Leanders produkter sælges.

- Planen er at lancere konceptet worldwide, og vi tror, at det kan løfte eksporten endnu mere. Det er et fleksibelt system, der kan varieres i størrelse og både stå ved væg og frit i rummet. Vores forventning er, at det vil skabe øget synlighed. Tager du for eksempel vores seng, så står den i dag sammen med alle de andre senge, som butikken forhandler. Men vi vil ikke bare være en seng i rækken. Vores seng er designet til børn i alderen 0-8 år, så man køber sådan set fem senge i ét hug. Det får vi langt bedre mulighed for at kommunikere med det nye koncept, forklarer Kjeld Mosegaard, der kom til Leander som salgschef for 3½ år siden.

Fremdrift på flere markeder
Leander henter i dag cirka 85 procent af sin omsætning på eksportmarkederne, og virksomheden har sat kursen mod yderligere fremgang i de kommende år. I foråret bestod Leander en afgørende sikkerhedstest på det amerikanske marked og har siden indgået aftale om shop-in-shop-løsninger i 22 butikker.

- Siden foråret er det gået støt fremad i USA. Vores sengesalg er steget med 25 procent, og vi vinder flere og flere markedsandele. Vi havde ikke de store forventninger til 2012 derovre fordi tingene har det med at gå lidt i stå i et valgår. Så vi er ovenud tilfredse med udviklingen, siger Kjeld Mosegaard.

- Vi er også startet op i Japan, hvor vi har fundet en rigtig energisk distributør. Den første leverance er netop landet i Japan, og det er et meget interessant marked. Præcis som i USA er der strenge krav til sikkerheden. Forarbejdet er enormt ressourcekrævende, men når du først kommer igennem, er det lukrativt marked med store muligheder, fortsætter direktøren.

Leander har også store forventninger til de tysktalende lande, hvor virksomheden for lidt over et år siden indledte samarbejde med kæderne XXXLutz og BabyWalz. For øjeblikket er Leander i gang med at etablere studier i Lutz-butikkerne i Tyskland og Østrig.

- Når man arbejder med de store huse, er det ikke sikkert, at man som leverandør selv får lov at bestemme farten. Der er nogle mennesker dernede, der skal tage en masse beslutninger, så det er en proces, der måske ikke helt går så hurtigt, som vi selv gerne vil. Da aftalen blev indgået, havde vi en målsætning om at åbne i 25 butikker i Tyskland inden årsskiftet. Det er ikke sket, men til gengæld er Østrig kommet på banen, og det tegner lovende.

Eksportfokus har kostet i Danmark
Leanders store fokus på eksportmarkederne er ikke et udtryk for, at virksomheden har opgivet yderligere vækst herhjemme. Tværtimod er Kjeld Mosegaard overbevist om, at der er flere markedsandele at hente i Danmark.

- Nøglen er synlighed, og vores kendskabsgrad er desværre ikke så høj i Danmark, som vi gerne vil have. Man kan godt sige, at det er prisen for at have tænkt hele verden fra starten. Set i bagklogskabens lys er vi måske gået lidt for hurtigt ud på eksportmarkederne, men henvendelserne kom af sig selv, og i en sådan situation siger du sjældent nej tak. Længere henne i processen har vi opdaget vigtigheden af selv at tage styringen og finde de rigtige samarbejdspartnere. Sådan arbejder vi nu, og på den måde er vi kommet i en situation, hvor vi selv bestemmer udviklingen.

- På den anden side. Vi arbejder i en lille niche, og jeg tror, at vi er sluppet bedre gennem krisen ved at have gjort, som vi har gjort. Aktiviteterne er spredt ud på mange markeder, og det gør os mindre sårbare, forklarer direktøren, som har budgetteret med en omsætningsvækst på 17 procent i regnskabsåret 2012/13, der afsluttes i juli måned.

Leander beskæftiger for øjeblikket 12 medarbejdere, som flyttede til nyt domicil i hjembyen Silkeborg i januar måned. Produktionen finder sted i Rumænien.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08