23948sdkhjf

Bolia buldrer fremad

Møbelkæden ser for alvor ud til at have fundet opskriften på succes og stiler mod en omsætning på en halv milliard kroner i 2013.
Efter en årrække med flere tocifrede millionunderskud har møbelkæden Bolia fundet vækstsporet, og kunderne strømmer til butikkerne.

Regnskabsåret 2010/11 blev helt forrygende med en international salgsvækst på 24 procent og et resultat før skat på 12 mio. kr. – en femdobling i forhold til året før.

Bolia og adm. direktør Lars Lyse Hansen har brugt finanskrisen til at genopfinde konceptet. Kreativitet og design har været nøgleordene i bestræbelserne på at finde en vej ud af krisen, og det flotte 2010/11-regnskab ligner på ingen måde en enlig svale.

Lars Lyse Hansen oplyser således til Wood Supply, at Bolias 2011/12-regnskab, der afsluttes i denne måned, ender med en salgsvækst på 30 procent og et overskud på cirka 25 mio. kr. Også i det kommende regnskabsår 2012/13 er der forventninger om vækst på både top- og bundlinje.

Produktudvikling og nyt butikskoncept
Et væsentligt element i Bolias strategi er en markant satsning på unge, upcoming designere. Virksomheden tæller flere end 50 designere, der står bag de over 100 nyheder i Bolias 2013-kollektion.

Bolia har desuden udviklet butikskonceptet "City Meets Nature", der fik premiere i Oslo kort før årsskiftet. I slutningen af marts blev Bolia i Odense, som den første butik i Danmark ombygget efter det nye koncept, som efter planen skal introduceres i alle kædens butikker.

Konceptet går ud på at give kunderne en butik, der taler til alle sanser; lige fra den diskrete blomsterduft til den seneste loungemusik. Butikkerne udstyres med den nyeste teknologi – iPads, 3D indretningsprogrammer og apps. Målet er at give kunden en personlig vejledning og service, som ikke opleves tilsvarende andre steder.

Samarbejde med schweizisk kæde
De seneste to år har sikret Bolia en samlet vækst på mere end 50 procent, men det får ikke virksomheden til at kaste al forsigtighed over bord. Strategien er at færdigudvikle de eksisterende markeder, inden der ekspanderes til nye lande, og den strategi bliver der ikke ændret på.

Det understreger Lars Lyse Hansen i et interview med dagbladet Børsen, hvor han dog samtidig oplyser, at Bolia har besluttet at indlede samarbejde med en schweizisk butikskæde, der ønsker at sælge udvalgte Bolia-produkter.

- Rammer vi rigtigt med whole sale, er der helt sikkert også en idé i at åbne vores egne butikker. Så det er en god føler til, hvordan vi kommer ud og finder nye markeder, siger Bolia-direktøren.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.422