23948sdkhjf

Telefonsalg var fjernsalg

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har afgjort, at en forbruger var i sin fulde ret til at annullere en bestilling på seks Wegner-stole, som var bestilt via telefonen.
- Hvis I vil undgå at blive underlagt reglerne om fjernsalg, skal kundens bestilling foretages fysisk i butikken.

Sådan lyder meldingen fra Danske Møbelhandlere i kølvandet på en sag fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, hvor en forbruger havde bestilt seks stole telefonisk hos den erhvervsdrivende.

Den erhvervsdrivende bekræftede bestillingen per email, og stolene skulle leveres inden jul. Den erhvervsdrivende oplyste forbrugeren, at han skulle betale købesummen via kontooverførsel, hvilket forbrugeren i første omgang accepterede. Samme dag fortrød forbrugeren imidlertid og meddelte den erhvervsdrivende, at han ville annullere købet.

Den erhvervsdrivende afviste, at forbrugeren var berettiget til at annullere købet og meddelte forbrugeren, at de ville kræve deres tab dækket, såfremt forbrugeren fastholdt annulleringen. Sagen blev indbragt for Forbrugerklagenævnet, som nu har givet køberen medhold.

- Afgørelsen viser, at butikker skal være opmærksomme på, at hvis de tager imod ordrer pr. telefon eller mail, er det at sidestille med et fjernsalg, og kunden kan derfor hæve købet inden 14 dage. Dette gælder dog IKKE specielt tilpassede varer, oplyser Danske Møbelhandlere.

Forbrugerklagenævnets afgørelse lyder som følger:
Denne sag drejer sig om, hvorvidt der var tale om et fjernsalg, da forbrugeren bestilte seks Wegner Y-stole hos den erhvervsdrivende, og om forbrugeren som følge deraf var berettiget til at fortryde købet.

Den erhvervsdrivende har krævet betaling af 5.792,70 kr., svarende til den fortjeneste, som de ville have oppebåret, hvis salget blev gennemført. De har anført, at de på intet tidspunkt har nægtet at levere stolene inden jul 2010, og at der ikke er tale om et fjernsalg. Den erhvervsdrivende har oplyst, at de ikke har noget internetsalg, men at de tager imod bestillinger fysisk i butikken, telefonisk og per brev/e-mail/fax. Den erhvervsdrivende har endvidere oplyst, at ca. 5 % af deres bestillinger bliver afgivet telefonisk.

Nævnet afgjorde at der er tale om et fjernsalg, såfremt en aftale om køb af en vare er indgået ved brug af fjernkommunikation, dvs. uden at parterne mødes fysisk, og aftalen er indgået som led i et system for fjernsalg, som den erhvervsdrivende driver (Forbrugeraftalelovens § 4).

Nævnet har lagt til grund for afgørelsen, at forbrugeren ringede og bestilte stolene hos den erhvervsdrivende, efter at han havde set annoncerne, og at den erhvervsdrivende efterfølgende bekræftede bestillingen per e-mail. Aftalen er derfor indgået ved brug af fjernkommunikation (Forbrugeraftalelovens § 4, nr. 1).

Afgørelsen blev truffet i overensstemmelse med flertallet, hvorefter det er nævnets vurdering, at der er tale om et fjernsalg. Forbrugeren har derfor været berettiget til at fortryde købet (Forbrugeraftalelovens kap. 4).

Da der er tale om en vare, som ikke skal fremstilles eller tilpasses efter forbrugerens individuelle behov, kan fortrydelsesretten tidligst bortfalde 14 dage efter leveringen (Forbrugeraftalelovens § 18, nr. 1 og nr. 2). Forbrugeren har udnyttet sin fortrydelsesret inden leveringen, og har derfor fortrudt købet rettidigt.

Kilde: Danske Møbelhandlere

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094