23948sdkhjf

Droppede kæde og dyr husleje - familieejet møbelbutik har fået mere købelystne kunder

En høj husleje og syv ugentlige arbejdsdage fik for to år siden holdet hos den familieejede møbelbutik Møbel Salg til at genoverveje tilværelsen som kædemedlem og storbyboer.

– Vi oplevede, at hjemmesiden tog mere og mere over, samtidig med at vi havde en høj husleje, der krævede, at vi hele tiden skulle nå nogle mål. Vi havde desuden den traditionelle tilgang, hvor vi valgte at være medlem af en kæde, hvilket betød, at vi skulle have åbent alle dage, og så kan man godt rende og blive lidt træt, når man ikke har så mange medarbejdere, fortæller Martin Gade Pedersen, der ejer butikken sammen med sin mor Annette Juul Gade.

Det stod altså klart, at familien stod ved en skillevej, og i første omgang var det egentlig beslutningen helt at lukke butikken og satse 100 procent på onlinesalget.

– Men så skulle vi alligevel have et kontor i Aalborg og også et mindre lager, så det blev også en ret høj husleje, fortæller Martin Gade Pedersen.

Mere loyale kunder

Løsningen fandt han og moderen i satellitbyen Tylstrup 18 km nord for den nordjyske hovedstad.

– Har fandt vi et lokale, der tidligere havde været møbelbutik gennem 40 år, men som havde stået tomt de seneste fire, så vi fik en fornuftig husleje, og de penge, vi før havde brugt på husleje, kunne vi i stedet kanalisere over i markedsføring, forklarer butiksindehaveren.

Ifølge Martin Gade Pedersen er kvadratmeterprisen i Tylstrup omtrent en fjerdedel af niveauet i Aalborg, og fordi Møbel Salg i samme ombæring valgte at droppe kædemedlemskabet, har man også fået friheden til at skære markant ned på åbningstiden i den fysiske butik.

– Nu har vi åbent torsdag til lørdag, og det betyder, at vi får nogle kunder ind, der er mere købelystne. Mange af dem har allerede været forbi webshoppen og fundet det, de vil have, og så kommer de mere målbevidste ned i butikken, når der er åbent, fortæller han.

Og hvor man kunne fristes til at tro, at det vil gå hårdt ud over kundegrundlaget, når man flytter fra en by med 120.000 indbyggere til en med 1.294, har virkeligheden for Møbel Salg vist sig at være en ganske anden.

– Det, vi har oplevet, er, at indbyggerne rundt omkring i de små nordjyske provinsbyer gerne vil støtte lokalt, også selvom det ikke er i lige præcis deres egen by, så på den måde er det nogle enormt loyale kunder, som gerne kommer igen flere gange, hvor de måske springer lidt mere rund mellem butikkerne inde i Aalborg, vurderer Martin Gade Pedersen, der dog medgiver, at der også er markant færre konkurrenter at slås med i Tylstrup.

– Der er jo sådan set ikke nogen, og det har nok også hjulpet os, at møbelforretningerne i Hjallerup og Brønderslev, der begge ligger inden for 15 minutter, begge to var lukket, inden vi kom til, lyder det.

Arbejdskraft uden grænser

Der har altså ikke været megen grund til at fortryde beslutningen om at fraflytte storbyen, og satsningen på at løfte webhandlen skulle også vise sig at blive den helt rigtige.

– Det har vi jo især kunnet se under corona, hvor vi er vækstet en 300-400 pct., hvilket i meget høj grad har været drevet af onlinesalget, fortæller Martin Gade Pedersen.

Dermed har han og familien kunnet høste de frugter, de håbede på, men der har også vist sig andre fordele ved det nye setup.

– Under corona har vi ansat to ekstra fuldtidsmedarbejdere og to på deltid, og det er blevet meget tydeligt, at der ikke er nogen grund til, at de ansatte nødvendigvis skal sidde i Aalborg, lyder det fra butiksindehaveren, der i dag har en ansat i København, en i Odense og en så langt væk som New Zealand.

– Det betyder, at rekrutteringsgrundlaget er meget bredere, og det er bare superfedt, at man ikke på samme måde er bundet af de geografiske forudsætninger, som vi tidligere har været det, slår Martin Gade Pedersen fast.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078