23948sdkhjf

Velfac og Rationel slår pjalterne sammen bag gardinet

Vindueskoncernen Dovista barsler med en sammenlægning af de to datterselskaber Rationel og Velfac, der dog fortsat vil sælge vinduer under hvert sit brand og gennem forskellige kanaler.

Det bekræfter Rationel-direktør Henrik Kjeldsen overfor Wood Supply.

– Vi er i gang med at ændre selskabsstrukturen, så vi lægger de to A/S-selskaber sammen under Dovista, så der fremover kun vil være Dovista A/S, fortæller Henrik Kjeldsen, der forventer, at ændringen vil træde i kraft fra årsskiftet.  

Han understreger, at det ikke får betydning for markedsaktiviteten og kundebetjeningen, hvor Velfac og Rationel fortsat vil være til stede som individuelle brands, ligesom det ikke medfører store ændringer for driften af de to selskaber, der snart bliver til ét.

– Det er reelt kun den juridiske struktur, vi ændrer på. Produktionen blev samlet for 10-12 år siden, så driftsmæssigt er det kun i forhold til administrationen, der kommer til at ske nogle forandringer, fortæller Henrik Kjeldsen og forklarer, at organisationen hos Dovista i den forbindelse er blevet slanket allerede før sommerferien.

– Men ellers kommer det til at dreje sig om løbende tilpasninger, lyder det fra direktøren, der med den nye struktur får udvidet sit ansvarsområde.

Justerer på flere markeder

Dovista Gruppen, der består af 10 brands med aktiviteter i 10 lande, er nemlig i gang med at foretage lignende justeringer på de andre markeder, hvilket har medført, at det er blevet muligt at slanke ledelsen i moderselskabet Dovista A/S. Som en konsekvens af forenklingerne på de nationale markeder nedlægges den koordinerende stilling som Senior Vice President for Markets, der de seneste år har været varetaget af Finn Jespersen.

– Det betyder, at jeg kommer til at varetage nogle af de opgaver, Finn Jespersen før har varetaget for den danske del af gruppen, mens mine kolleger i Norge og England overtager de tilsvarende opgaver der, fortæller Henrik Kjeldsen, der derudover ikke ser meget nyt i rollen.

– Det handler stadig om at sørge for, vores medarbejdere ledes godt i forhold til de forskellige salgskanaler, og så skal vi sørge for, at vores stærke kundeperspektiv bliver bevaret, forklarer han.

Ifølge Henrik Kjeldsen har Dovista de senere år sat ekstra fokus på at komme tættere på kunderejsen og få bedre fokus på de forskellige segmenter, og med den nye struktur finder han, at forudsætningerne for dette bliver styrket.

– Der ligger nogle synergier i forhold til at få samlet backend-delen af markedsføring og en del andre procesting, fortæller han og understreger, at det er en naturlig udvikling for selskabet, hvor en forening af kræfterne skal komme kunderne til gode.

– I Dovista er vi en stærk samling af virksomheder, og den rejse, vi har været på i flere år, fører nu til, at funktionsopdelingen bliver mere tydelig, så der kommer det rigtige fokus på både salg og produktion, slår han fast.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125