23948sdkhjf

Flexa barberer 30 millioner af omsætningen: Det er et helt bevidst valg

Børnemøbelproducenten Flexa kom ud af 2019 med tilbagegang på toppen, mens underskuddet til gengæld er blevet mindre. Ifølge direktøren er det udtryk for, at virksomheden har valgt rigtigt ved at fokusere på eget brand og skære en række kunder fra.  

– Det er et helt bevidst valg, vi traf for mere end et år siden, da vi kunne se, vores kapacitet i produktionen i Estland blev udfordret, fortæller Flexa-direktør Carsten Dan Madsen og fortsætter:

– Derfor tog vi en beslutning om at fokusere på vores eget brand samt udvalgte storkunder, hvilket betød, at vi måtte sige farvel til nogle af vores kunder.

Således valgte Flexa i årets løb at tage afsked med seks af sine 12 kunder på private label-delen; et forretningsben, hvor virksomheden hidtil har hentet omkring 20 pct. af sin omsætning. Og det er et træk, der har kostet på toplinjen. Med 307 mio. kr. blev Flexas omsætning i 2019 godt 30 mio. kr. mindre end det foregående års, mens bundlinjen bevæger sig i den rigtige retning. Her bød 2018 på et underskud på godt 9 mio. kr., mens resultatet sidste år landede på et minus på godt 5 mio. kr.

– En del af resultatet skyldes engangsomkostninger forbundet med den omlægning, vi har lavet, så det er en markant forbedring og et tydeligt tegn på, at vi har truffet det rigtige valg, fortæller Carsten Dan Madsen, og også de første måneder af indeværende regnskabsår har tegnet godt.  

– Inden coronaen ramte havde vi en januar og februar som også viste, at det var den rigtige beslutning; kapaciteten passede og på indtjeningen så vi virkelig nogle fine forbedringer sammenlignet med året før, lyder det.

Kinesisk vækst og virus
Mens den samlede omsætning er faldet, er det gået fremad i Kina, der er Flexas næststørste marked. Ifølge Carsten Dan Madsen tegnede landet sig i 2019 for en vækst på hele 20 pct.

– I Kina er vi lykkedes med at skabe en position som dem, der laver verdens bedste børnemøbler; det har så også taget os tyve år at nå dertil, men det viser, at vores strategiske fokus på elementerne søvn, leg og læring har været helt rigtigt, lyder møbeldirektørens vurdering. 

Med 100 butikker i Kina blev Flexa hårdt ramt, da coronaudbruddet i starten af året førte til butikslukninger i hele landet. Nu har landet igen åbnet op for detailhandlen, og ifølge Carsten Dan Madsen er købelysten ikke knægtet i mellemtiden.

- På den kinesiske del er der kommet rigtig godt liv i de fleste butikker, og overordnet set er vi seks uger efter genåbning på indeks 80, mens nogle butikker er helt oppe på indeks 100, fortæller møbeldirektøren, der vurderer, at nedlukningen har ført til ændrede forbrugsmønstre, der kan fortsætte på længere sigt.

- Grunden til, at vi endnu ikke er på indeks 100, er nok, at der stadig er en forsamlingsangst i befolkningen; vores onlinesalg i Kina har fordoblet sig selv under nedlukningsperioden, og er ikke faldet siden, så det her har været med til at vænne kunderne til i første omgang at søge online, forklarer Carsten Dan Madsen. 

Vil udvikle sig ud af krisen
Hvor Flexa altså er tilbage i højt kinesisk gear, er situationen stadig mere usikker i Europa. I midten af marts indførte børnemøbelproducenten arbejdsfordeling for sine 60 danske medarbejdere, mens de europæiske medarbejdere gik på lignende ordninger.

- Vi kører stadig med arbejdsfordeling, fortæller Carsten Dan Madsen, der dog peger på et enkelt område, hvor virksomheden igen har skruet op for blusset.

- Det eneste, vi har løsnet op for, er vores produktudvikling, som vi har taget op igen; det er den måde, hvorpå vi kan styrke vores vej ud af krisen, lyder vurderingen.

Firmanavn
mio. kr. 2019 2018
Nettoomsætning 307,5 338,1
Driftsresultat - 4,7 - 7,7
Resultat før skat - 5,1 - 9,3
Årets resultat - 5,1 - 9,3
Balancesum 74,5 93,6
Egenkapital 27,0 32,2
Antal ansatte
Regnskabsåret blev afsluttet 31. december 2019.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093