23948sdkhjf

Danske Trælast opjusterer forventningerne til 2004/05

I pressemeddelelse skriver Danske Trælast, at Koncernen oplever fortsat positiv vækst i lighed med i de første to kvartaler af regnskabsåret 1. februar 2004 - 31. januar 2005. Væksten er på gør-det selv markedet mens der opleves stagnation i salget til professionelle kunder
Hovedpunkterne i meddelelsen er:

• Stigning i koncernens omsætning med 507 mio. DKK svarende til 4% i forhold til samme periode sidste år
• Resultat før renter, skat og afskrivning på goodwill på 687 mio. DKK svarende til en stigning på 7% i forhold til samme periode sidste år
• Fortsat vækst i salget især til private på det nordiske gør-det-selv marked
• Rekordhøjt cash flow på 1,1 mia. DKK før renter og akkvisitioner svarende til en stigning på 29% i forhold til samme periode sidste år
• Koncernen opjusterer forventningerne til årets resultat før renter, skat og afskrivninger på goodwill fra 770-810 mio. DKK til 780 - 820 mio. DKK

Fortst vækst på gør-det selv markedet men stagnation i salget til professionelle kunder.
Koncernen oplever fortsat en positiv udvikling i salget til gør-det-selv kunder og selvbyggere. Væksten i salget skyldes blandt andet, at den private forbruger har fået flere penge til rådighed til boligforbedringer, samtidig med at der er stor fokus på netop boligforbedringer og gør-det-selv projekter i medierne.

Hvor gør-det-selv markedet er præget af vækst, er salget til de professionelle kunder midlertidigt stagneret. Den konstaterede stagnering kan dels tilskrives, at opsvinget i byggebranchen ikke har fået ordentligt fat endnu, dels kan den tilskrives indførelsen af feriefridage, som nu er begyndt at kunne mærkes i byggebranchen i Danmark. Feriefridagene er indført gradvist over de seneste år, og mange har nu ekstra fire - fem fridage oven i de faste fem ugers ferie. Det medfører en forskydning i aktiviteterne på de enkelte måneder.

"Feriefridagene i Danmark har blandt andet betydet, at fx. fredagen efter Kr. Himmelfartsdag er blevet en fast fridag i mange håndværksvirksomheder. Det har vi lært at tage højde for i vores budgetter, men at håndværkerne i højere grad også er begyndt at afvikle ferie i skolernes efterårsferie, som vi har set indikation på i år, det er nyt for os, og det har altså betydet en forskydning i salget i oktober og november måned", siger koncernchef Steen Weirsøe.

Efterår præget af høj aktivitet.
Efteråret 2004 har været præget af høj aktivitet i Danske Trælast. Lanceringen af koncernens 75 danske trælastforretninger under det fælles navn STARK (tidligere DDT Detail) den 5. oktober i år har betydet en mere markant og samlet profilering af divisionens forretninger. Målet med profileringen er at udnytte den fælles identitet til at styrke positionen i konkurrencen og øge indsatsen over for håndværkere og selvbyggere i Danmark. 3. kvartal har været præget af store omkostninger i forbindelse med lanceringen af det nye koncept.

Starkki har oplevet en flot fremgang i salget til de private gør-det-selv kunder og fastholdt omsætningen i salget til det professionelle segment.

Beijer Byggmaterial har haft omsætningsvækst i salget til private og har opretholdt markedsandelen til de professionelle i et faldende marked. Samtidig har divisionen fortsat sit effektiviseringsprogram, hvilket har betydet stor vækst i indtjeningen.

Neumann Bygg har opretholdt den positive vækst til både gør-det-selv'ere og professionelle, og har oplevet en flot stigning i indtjeningen.

Silvan har formået at udnytte den positive udvikling på det danske marked for gør-det-selv produkter og viser en flot fremgang i resultaterne. Divisionen ser nu resultatet af en meget aggressiv prispolitik og gennemførelsen af omfattende markedsføringsaktiviteter.

Engros-divisionen har med udvidet fokus på forhandlersalg opnået større omsætning, og forskellige aktiviteter med henblik på at forbedre effektiviteten er nu ved at vise en effekt på resultatet.

I oktober offentliggjorde koncernen sine planer om at supplere de nuværende 7 Cheapy Lågprisbygg med mindst 30 nye forretninger i Sverige inden for de næste 2-3 år. Baggrunden for den kraftige ekspansion er et stort vækstpotentiale samt høj interesse for lavpriskonceptet på det svenske marked.

Med virkning fra 31. august 2004 frasolgte Danske Trælast 20% af sine aktier i de grønlandske Superbyg Kalaallit Nunaat A/S aktiviteter til Pisiffik. Hermed har Dagrofa A/S, der ejer Pisiffik, og som er leverandør til det grønlandske dagligvaremarked, overtaget aktiemajoriteten i Superbyg Nuuk, som p.t. udgør syv forretninger.

Opjusterer forventningerne til 2004/05
"Selv om vi har oplevet en stagnation i omsætningen til de professionelle kunder, så ser novembers omsætning lovende ud. Ligesom vi ved halvårsregnskabet kunne opjustere vores forventninger til årets resultat (EBITA*), kan vi med fortsat vækst i gør-det-selv segmentet og stigende effektivitet i divisionerne nu igen opjustere vores forventninger til 780 - 820 mio. DKK, hvor vi oprindeligt forventede et resultat på 720 - 790 mio. DKK. Det sammenlignelige tal for regnskabsåret 2003/04 er 670 mio. DKK", slutter koncernchef Steen Weirsøe.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094