23948sdkhjf

Muuto-chef om rekordtal: Derfor sprængte vi budgettet

Det københavnske designhus Muuto kunne for nylig fremvise endnu et rekordregnskab.

Og det tilfredsstiller bestemt Anders Cleemann, som har det daglige ansvar som adm. direktør.

Muuto er på over 50 markeder i både Europa, Asien og Amerika, og fokus er at blive global.

Det betyder ikke nødvendigvis, at Muuto skal gå efter mange flere lande. Fokus ligger især på at blive større i de lande, hvor Muuto allerede findes.

- Vi har et koncept, som vi bekender os til, og det er at give nyt perspektiv på skandinavisk design. Vi kan bare konstatere, at det er der efterspørgsel på. Ambitionen er at opbygge et globalt brand., og jeg synes, vi er i god gænge i forhold til at realisere den ambition. Jeg føler på ingen måde, at vi er der endnu, men vi er kommet et langt stykke.

Hvad mangler I at opnå, for at blive global?

- Det er et spørgmål om kritisk masse og kendskabsgrad og position og karakteren af de projekter, som vi får ude omkring. Der er masser endnu at forfølge. Både på kontraktmarkedet og med wholesale i tredjepartsbutikker.

2016, som gav endnu et rekordresultat, blev faktisk bedre, end forventet. Budgettet blev overgået.

- Ja, vi havde pæne forventninger til 16. Og det er gået en del bedre, siger han.

- Vores nye produkter er taget godt imod af markedet, og de de investeringer i infrasturktur, vi tidligere har foretaget, kapitaliserer vi på nu. Så hvis 15 var et investeringsår, så var 16 mere et eksekveringsår. 17 ser rigtigt fint ud, og vi holder i hvert fald vores budget. Fortsætter tendensen fra første kvartal i år, forventer vi et endnu bedre resultat. Selv om vi intet tager for givet i resten af året.

Bag virksomheden står hovedaktionærerne Kristian Byrge og Peter Bonnén, som stiftede Muuto. Samt kapitalfonden Maj Invest Equity, som i 2014 købte sig ind.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11