NJA Møbler vil vende krise på et år
Grundlægger Niels Jørgen Andersen er tilbage i rollen som direktør hos den nordvestjyske møbelproducent, hvor kampen for sorte tal er sat i højeste gear.
Regnskabsåret 2008/09 bød på fremgang, men med et underskud på 13,254 mio. kroner var tallene altså nok engang røde. Det skal nu være slut:
- Selvom det er en forbedring på 4,385 mio. kroner i forhold til sidste år, er det slet ikke godt nok, og vi går nu efter at ramme et sort 0 på bundlinjen for det regnskabsår, der slutter 30. juni 2010. Næste år forventer vi os moderat vækst igen, siger administrerende direktør Niels Jørgen Andersen.
Ledelse fejlede fælt
Niels Jørgen Andersen betragter situationen med stor alvor og ærgrer sig over, at den nye 3-mands ledelse, der ellers var sat i spidsen for at sikre fornyelse og vækst i den over 30 år gamle virksomhed, fejlede fælt:
- Den nye ledelse trådte til for et par år siden og var udset til på sigt at indtræde i ejerkredsen. Desværre kunne vi pr. 30. juni sidste år konstatere, at den nye ledelse slet ikke formåede at skabe den nødvendige vækst og tilpasning, der skulle til for at vende udviklingen i NJA, fortæller Niels Jørgen Andersen.
En intensiv oprydning
Niels Jørgen Andersen, der er grundlægger af virksomheden, havde egentlig trukket sig tilbage på deltid, med henblik på en mere tilbagetrukket tilværelse.
Men som følge af den kritiske situation er han nu igen at finde i direktørstolen i Nors. Det er med en redningsplan i hånden, og den begynder så småt at virke:
- Vi følger økonomien meget tæt, og vi kan måned for måned se, om vi holder os inden for budgetterne, udtaler han og fortsætter:
- Redningsplanen har blandt andet medført en intensiv oprydning, hvor alt overflødigt et skåret væk. Vi har effektiviseret rutiner, omfordelt arbejdsopgaver og placeret kompetente og fremadrettede medarbejdere på de centrale poster. Alene de træk betyder, at der nu igen er ro og tillid til NJA hos samarbejdspartnere og bank.
Vil bruge fyrretræ på en ny måde
Finanskrisen og den generelle nedtur i salget af fyrretræsmøbler rammer møbelbranchen hårdt i disse år.
Ifølge Niels Jørgen Andersen er det den værste krise i branchen nogensinde, og NJA er ekstra hårdt ramt som følge af de ledelsesmæssige problemer.
- Men vi lader os ikke paralysere af problemerne – vi betragter dem med realisme, ser fremad og satser nu på at kombinere forsigtighed og lynhurtig tilpasning med fremadrettede projekter. Blandt andet har vi internt iværksat et udviklingsprojekt, hvor vi tænker fyrretræ i møbler på en ny og smart måde og som noget af det mest miljøvenlige, man kan anvende, fortæller NJA-direktøren.
Bæredygtighed, produktnyheder og nye salgsmetoder
NJA blev i 2009 FSC-certificeret; en bekræftelse på, at virksomheden bruger miljøvenlige materialer fra bæredygtige skove.
Certificeringen udnyttes nu som et positivt element i produktion, markedsføring og salg:
- I det hele taget opruster vi markant vores salg mod nye markeder og nye kunder, så vi styrker vores fundament og spreder vores risici mere, siger Niels Jørgen Andersen.
Han fortæller, at NJA er i fuld gang med at lancere nye produkter; nemlig møbler fremstillet af malede MDF-plader samt i kombination med massivt træ:
- Nyskabelsen giver os et ben mere at stå på og er blevet meget positivt modtaget hos eksisterende og nye kunder. Vi forventer, at denne nye del af vores sortiment vil styrke vores position i markedet betragteligt. For at understøtte projekterne i salgsteamet, igangsatte vi her i januar yderligere projekt ”Vækst Drive”, som er en ny dynamisk metode, der målretter vækstarbejdet i vores virksomhed, slutter direktøren.