23948sdkhjf

Norsk møbelindustri på vej med offensiv branchestrategi

En ny rapport fastslår, at den norske møbelbranche mangler en klar profil i udlandet, og det skal der nu gøres noget ved.
Brancheforeningen Møbelindustrien offentliggjorde onsdag resultatet af en større imageundersøgelse, som organisationen har fået udarbejdet via Burson-Marsteller.

Konklusionen er, at den norske møbelbranche generelt associeres med skandinavisk design, høj kvalitet, funktionalitet og ergonomi, men samtidig kæmper branchen med en noget uklar profil.

Det skyldes dels en udtalt mangel på kendte designernavne og dels, at den internationale markedsføring er så begrænset, at aktørerne fremstår som relativt usynlige i udlandet. Undtagelsen er de fire store – Ekornes, Stokke, Håg og Hjellegjerde.

Jan Glendrange, seniorrådgiver hos Burson-Marsteller, betragter overvejende rapporten som positiv, men han medgiver, at der er en del punkter, hvor den norske møbelbranche kan blive bedre:

- Det gælder for eksempel det at pakke de norske produkter ind i en historie, som kan give forhandlerne noget at vække forbrugernes opmærksomhed og interesse med, siger Glendrange.

Egil Sundet, branchechef hos Møbelindustrien, er glad for den indsigt, som rapporten har bragt med sig, og fremadrettet vil han arbejde på at omsætte konklusionerne til handling i branchen:

- I første omgang skal vi diskutere rapporten og konklusionerne. Møbelindustrien vil herefter fremlægge et notat med forslag til branchestrategi, og vi håber, at branchen vil slutte sig til den, siger han.

Kilde: Smp.no

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078