23948sdkhjf

Butikker overser internettets potentiale

Kun 1/3 af alle danske butikskæder driver salg via internettet på trods af udsigten til gunstige vækstrater. I møbelbranchen har 43 % af kæderne en webshop.
Friske tal for detailbranchen viser, at blot 117 af 328 danske butikskæder tilbyder salg via deres hjemmeside.

At internethandel er ukendt land for flertallet er tankevækkende, for alle undersøgelser peger på, at der er store gevinster at hente.

Fx viser en ny analyse Retail Institute Scandinavia, at man ved at etablere en webshop kan forbedre kundeloyaliteten markant og øge salget op til seks gange:

- Det er nu, de danske butikker skal lette, hvis ikke vi skal tabe markedsandele til udlandet. De seneste analyser viser, at en god del af de danske internethandler sker på udenlandske hjemmesider, og det er ærlig talt lidt pinligt, at det er udenlandske butikker, der indtager førstepladsen i Danmark, siger kommunikationschef Henrik Theil fra Foreningen for Distance- og Internethandel til dagbladet Børsen.

Gennemsnitligt har 36 % af kæderne en webshop, og især inden for tøj og sko er kæderne dårlige til at udnytte potentialet. Møbelbranchen ligger derimod i den bedre ende. Her er det 43 % af de danske kæder, der har salg via nettet.

Tre væsentlige barrierer
Rina Hansen fra Retail Institute Scandinavia peger på tre primære årsager til, at dansk detailhandel halter efter udlandet, når det kommer til internethandel.

For det første er mange bestyrelser præget af aldrende medlemmer, som ikke har tilstrækkeligt med indsigt i onlineverdenens muligheder. For det andet er der tale om et nyt og svært håndgribeligt marked, hvor det kræver betydelige investeringer at komme ind. For det tredje er det en stor opgave at optimere logistikken:

- Logistik. Det er helt centralt, når vi taler med virksomhederne, at de ikke ved, hvordan de skal håndtere distributionen. De er ikke vant til de små forsendelser, forklarer hun.

Hos DI har man søsat flere tiltag for at øge opmærksomheden på nethandel, og erhvervspolitisk konsulent, Peder Søgaard-Pedersen, er ikke i tvivl om, hvor udviklingen er på vej hen:

- Vi vil fremover se et større udskilningsforløb, hvor de virksomheder der ikke prioriterer deres profilering på nettet, vil miste markedsandele til dem der gør, siger han.

Kilde: Børsen

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094