23948sdkhjf

Bestyrelsesformand: Biva skal gøre som Netto

Tidligere Ikea-chef, Anders Moberg, er netop tiltrådt som formand for bestyrelsen hos møbelkæden Biva. Missionen er at gøre det cool at handle billigt.
Med 14 års erfaring som koncernchef hos Ikea med i bagagen er 59-årige Anders Moberg netop tiltrådt som bestyrelsesformand for Biva.

Missionen er klar: Biva skal af med det kiksede image som kæden med den dårlige stil, og dette arbejde kan Moberg og co. blandt andet hente inspiration til i dagligvaresektoren:

- Se på Lidl og Aldi og Netto. For mange år siden var det ikke fint at handle dér. I dag handler alle i Netto og Lidl, kunderne accepterer det, og synes det er smart, at de ved, hvad de får til fornuftige priser. De er blevet mindre loyale. Før i tiden var man loyal over for Irma, eller hvem det nu var. I dag ser man efter; hvor får jeg mest værdi for pengene, siger han Jyllands-Posten.

Anders Moberg understreger, at Biva på ingen måde sigter mod at blive et nyt Ikea. Konceptet bliver både mindre og anderledes. Konkret skal der arbejdes på at blive lidt mere moderne i udtrykket end i dag, varesortimentet skal udvides med flere tidssvarende møbler, og så skal der måske tilknyttes designere.

Forbrugerne mikser mere
Anders Moberg mener ikke, at Biva skal gå efter at tiltrække bestemte forbrugertyper. Traditionelt har det været meget anvendt at dele forbrugerne op efter type, men den model er ikke gangbar i vore dage:

- Det er dét, som er så svært i dag, for mennesker, som har få penge, og mennesker, som har mange penge, handler alle sammen i Jysk, og de finder altid noget at købe. Selv om man tjener mange penge, er man ikke for fin til at handle discount. En del vil kun have originalen, men andre siger - det er bare et møbel, og det ligner jo det andet. Man supplerer meget mere i dag og mikser designermøbler med billigere møbler, vurderer han.

Derfor tror han heller ikke, at discountkoncepterne nødvendigvis står for fald, når markedet igen får et opsving:

- Jeg plejer ikke at tale om dårlige tider. Der findes ikke dårlige og gode tider, derimod findes der altid vindende koncepter, siger han og peger på omstillingsparathed som en afgørende faktor:

- Biva har et enkelt og klart koncept og er i stand til at omstille sig hurtigt. Vi kan hurtigt prøve nye ting af og se, hvordan kunderne reagerer. Det er fordelen med så lille en forretning. At man kan teste ting hurtigt og få feedback hurtigt.

Kilde: Jyllands-Posten

Læs mere om: Biva
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078