23948sdkhjf

Er du et mellemled i branchen? Pas på du ikke bliver overflødig

Wood Supply kommenterer.

David Wedege er journalist og nyhedsredaktør for Wood Supply.

Der er mange forskellige slags mellemled i træ- og møbelindustrien. Der er især B2B-grossister og B2B-forhandlere.

Og derunder et utal af indbyrdes forskelle og variationer.

Men én ting har de til fælles: De skal alle se sig over skuldrene. De er nødt til det.

Producenter åbner webbutikker og sælger direkte til priser, der matcher butikkernes. Og måske også med fri fragt for at gøre det yderligere attraktivt.

Og tag nogle af tidens mange nye og upcoming producenter inden for design og håndværk. De sælger typisk via Facebook og Instagram.

"En ren kravlegård for drømmere, amatører og hobbydesignere" - lyder fnyset sikkert derude. Men der er gode grunde til at tage småhandlen på sociale medier dybt alvorligt.

De unge voksne, som kun bliver endnu ældre og mere købedygtige med alderen, tager sociale medier aldeles alvorligt og bliver sikkert ved med det.

Det er muligvis meget lille business for den enkelte virksomhed. Men samlet er det snart oppe i betragtelig størrelse.

Først og fremmest er det attraktivt at købe en plankebænk direkte af en hipstersnedker på Nørrebro, så mellemleddets fortjeneste bliver sparet. Og det er ikke småpenge. Bare spørg dig selv, hvad du lever af, hvis du er mellemled.

Når det unge publikum først har lært dét trick, så er det sådan, de orienterer sig på markedet.

Og de større producenter er loyale over for forhandlerne, så længe det er det, der bedst kan betale sig. Hvem siger, at den loyalitet ikke står for fald? Onde tunger vil hævde, at det allerede er begyndt.

Hvad betyder det for mellemleddene, når udviklingen formentlig eskalerer over årene?

Dels at man ingenting kan stille op. Markedsandele vil blive spist af direkte salg uden om mellemled.

Men dels kan man også erkende, at man som mellemled skal tilføje sine salg en betydelig merværdi, som man kun kan tilføje, fordi man er markedets dygtigste. Måske til at inspirere, koncepturere, mobilisere, skabe trends og fortælle historier.

Ja måske er missionen en helt anden, end den var, da man åbnede sin forretning for årtier siden. Og har man så de rigtige kompetencer til at følge med?

At forhandle noget, man kan finde alle steder og at sælge det på samme måde - det er der ikke stigende avancer i, og avancerne kommer aldrig til at stige.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125