23948sdkhjf

Bellas topchef taler dunder: I aner ikke, hvad I siger nej til!

- Hvis de såkaldt grå betonhaller kan forvandles til et inspirerende og visionært forum, når dansk mode flytter ind, så kan det også ske for dansk design, men det kan dansk design åbenbart ikke finde ud af.

Det siger Bella Center Copenhagens topchef Allan L. Agerholm til Wood Supply som reaktion på aflysningen af årets Northmodern-messe, som skulle have fundet sted i maj.

Med aflysningen, som blev besluttet kort før jul, røg låget for alvor af for diskussionen og tydeliggjorde en dyb kløft mellem de aktører i København, som ønsker at skabe en international designevent.

Fra gruppen af designbrands, der står bag 3 Days of Design, som startede i 2014, kan hovedstaden ikke bruge en messe i en udstillingshal langt uden for bycentrum. Eller i “kedelig grå beton”, som folkene bag 3 Days of Design har kaldt det.

Men det er snæversyn og total mangel på indsigt i, hvad Bella Center kan tilbyde, mener Allan L. Agerholm. Han mener, at store danske designbrands er ude af stand til at “se ud over deres egne næsetippe”, som kan kalder det.

- Og vil man være snæversynet, så siger vi “fred være med det”. Så lader vi bare være. De misser bare muligheden for at skabe en visionær platform, vi kan vise over for verden, siger han til Wood Supply.

Tag for eksempel Copenhagen Fashion Week, nævner han.

- Man kan vel ikke med rette påstå at 3 Days og Design bare tilnærmelsesvis matcher Copenhagen Fashion Week - kan man? Modeugen er en gigantisk succes. Det kunne designugen også have været, og det var vores mission, men det havde branchen ikke lyst til. Det er os, der virkelig har musklerne til at trække det her i gang. Ikke om nogle år - men lige nu! Vi har både organisationen og evnerne, og vi var parate til at gennemføre det første år med tab.

Allan L. Agerholm vil ikke kalde det for et kommercielt nederlag for Bella Center at årets Northmodern er aflyst. Dermed undsiger han Wood Supplys kommentar til situationen sidste torsdag. Bella Center klarer sig aldeles udmærket uden møbelbranchens støtte, vil han understrege.

- I år har vi lige godt 70.000 internationale kongresdelegerede, og det er ingen dårlig forretning i sig selv, skal jeg hilse og sige. De datoer, Northmodern lå på, kunne uden anstrengelse sælges til andre arrangementer, men vi tog en strategisk beslutning, da vi lyttede til den del af branchen, der viste interesse. Maj var den relevante termin og ikke januar og august som hidtil.

Han anfører, at det økonomisk set godt kunne løbe rundt med de 300 standholdere, som havde tilmeldt sig. Alligevel var det ikke nok for organisationen bag.

- Ud fra et eksekveringsperspektiv og et kurateringsperspektiv, så var det en vældig succes. Men den var ikke bred nok til at indfri ambitionerne om en internationalt rettet messe. Det her har vi prøvet 4 gange før, og vi havde ikke lyst til at gentage det samme og køre videre med en halvforkølet messe.

Hvorfor tror du, at en lang række af succesfulde danske brands blev ved med at ignorere Northmodern?

- Ingen anelse! Dem, du siger, der har ignoreret os, vil vi gerne indgå i konstruktiv dialog med. Vi kender ikke deres holdning, og vi kan altså kun lytte til folk, hvis de taler til os. De 300, vi har været i dialog med, var superpositive over for formatet og bakkede loyalt op om, at vi skulle forsøge. Hvor mange bakker op om 3 Days of Design? Var det 60?

Men hvad skulle en meget succesfuld design- og møbelbranche med en messe, hvis den i forvejen har voksende overskud og stærkt øgede vækstrater, som man ser hos flere?

Hvorfor ikke? Skal man læne sig tilbage og hvile på laurbærbladene eller skal man bruge netop dette momentum til at sikre at Danmark og dansk design forbliver succesfuldt ved at placere København på kortet som en cool designdestination? Vi synes det sidste, og det kan have den sidegevinst, at det kan hjælpe nye og upcoming designere og brands på vej. Der er mange, der er tilfredse med status quo, men det var sådan dinosaurerne gik til. De udviklede sig som bekendt heller ikke.
Kommenter artiklen (2)
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08