23948sdkhjf

Hjemsøgt af fusentaster: Bag om PH-møbelprojektet

Wood Supply kommenterer.
David Wedege er journalist og nyhedsredaktør på Wood Supply

En samlet dansk verdenspresse bestående af dagblade og magasiner hoppede sidste år pladask i baljen med begge ben, da en yngre iværksætter trådte frem med vidtløftige planer om at skabe et førende møbelbrand i Danmark inden for 5 år.

PH Furniture - baseret på tegninger af nogle Poul Henningsen-møbler, som aldrig før har været i produktion. Gemt guld fra rigets arkiver.

Men frontfiguren er pist væk forsvundet fra projektet, og staten har tvangsopløst PH Furniture ApS.

Medierne - inklusiv os selv - kunne fortjene lidt dask med suppevisken i dag, for der var nok spørgsmål, man kunne have stillet, men som ikke blev stillet.

Hvad er Mads Bøjes baggrund for at stå i spidsen for et førende dansk møbelbrand med det fineste arvesølv i dansk design?

De oplysninger, man kan finde om Mads Bøje, fortæller om en karriere inden for markedsføring af kopimaskiner og arbejde med events og pr og et næsten tre år langt partnerskab i en restauration, Toldboden i København. Foruden en fodboldkarriere på mellemhøjt niveau.

Det står i hvert fald ikke mejslet noget sted, at Mads Bøje gik ind i projektet med en væsentlig fordybelse i stoffet i sin bagage. Havde han noget - var han gået ganske stille med det.

Så hvordan Bo Bedre i oktobernummeret 2015 kan vælge at kalde ham “autodidakt designer og møbelfabrikant” er faktisk umuligt at se i generaliebladet. Mads Bøje protesterede ikke selv over titlen. Han tog en kopi af siden i Bo Bedre og lagde den op på Facebook-siden for PH Furniture.

Dagbladet Politiken er vel nok er det førende dagblad udi dækning af arkitektur og design og har en årtier lang tradition for arkitekturkritik i avisen.

Samme dag som offentliggørelsen af de storstilede planer - 9. juni 2015 - satte avisen sig for at undersøge, om det var så fantastisk, som Mads Bøje fremstillede det.

Politiken noterede lakonisk, at “begejstringen for de nye møbelproduktioner synes dog at være størst hos netop producenten.”

- Vi ved godt, at PH har tegnet møbler, men der er en grund til, at de ikke er kommet i produktion, sagde udstillings- og samlingschef Christian Holmsted Olesen fra Designmuseum Danmark til Politiken.

- Hans mest spændende møbeldesign er flyglet og stålrørsmøblerne fra 1931-33. Derfor har jeg svært ved at juble over designet fra 1919. Det er ungdomsforsøg, som er tegnet, længe før han fandt sin form, sagde litteraturprofessor Hans Hertel i samme artikel i Politiken.

Modtagelsen af nyheden var altså ikke brandvarm i de kyndige kredse. Måske svarende til at afspille en skrattende demooptagelse af et Beatles-nummer for en rockanmelder eller som at afspille en familiesmalfilm af Gabriel Axelsen for en filmkritiker.

Det er i øvrigt ikke første gang, at Søren Vincent Svendsen og medejer og bestyrelsesmedlem Filip West, malermester fra Holte, kommer i fokus for forretningsmæssigt glatføre. Et tidligere tilfælde beskrev Ekstra Bladet i 2011.

I 2010 involverede de sig i genskabelsen af PH's flygel PH Grand Piano sammen med Henrik Petersen Bach, men selskabet bag lanceringen skyldte penge til højre og til venstre og fik alvorlig kritik af revisionen. Hvorefter Søren Vincent Svendsen og Filip West satte partneren Henrik Petersen Bach stolen for døren og overtog forretningen, som kører videre i dag.

Det skal retfærdigvis anføres at selskabet blev reddet og at PH's flygel i dag markedsføres af samme virksomhed med Søren Vincent Svendsen som leder og Filip West som bestyrelsesmedlem og nu med Flemming Lindeløv som bestyrelsesformand for Toneart Interior, der ejer rettighederne til møblerne, mens Copenhagen Piano A/S ejer rettighederne til PH's flygel.

Tre ud af seks år har Copenhagen Piano A/S givet overskud. Samlet er der akkumuleret et underskud på lidt over en kvart million. Formentlig småpenge for kredsen omkring firmaet.

To gange på få år har de så været i meget uheldigt selskab, når man skal følge deres forklaringer. Hvoraf dagens forklaring over for Wood Supply er ganske lidt meddelsom. Søren Vincent Svendsen ønsker ikke at svare på uddybende spørgsmål om samarbejdet mellem parterne.

Masser af spørgsmål blafrer stadig i vinden, men vi vil fortsætte med at undersøge, hvad der ligger bag bruddet mellem Mads Bøje - den tidligere frontfigur - og licenshaveren til PH-møblerne. Og møbelprojektet fremover.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093