23948sdkhjf

Danmark savner stadig sin topmesse

Wood Supply kommenterer
David Wedege er journalist og nyhedsredaktør på Wood Supply. En del af Nordiske Medier.

I dag starter en af Danmarks højest profilerede begivenheder for design. Men der er grænser for højden.

Northmodern er nu skudt i gang i Bella Center på Amager i dag og varer i tre dage. Eller i seks dage om året, for begivenheden er halvårlig. I hvert fald til og med nu, og noget må have fordret arrangøren til at omsadle.

Det er en yngre begivenhed, som stadig har til gode at slå sit navn fast blandt giganterne. Det samme gælder den omtrent lige så unge event - Clerkenwell-inspirerede 3DaysOfDesign - som hvert år foregår i nogle af storbyens klynger og designenklaver som Nordhavn og Frederiksstaden. Eller Træ- og Møbelindustriens fremstød Images of Danish Furniture , som ikke har meldt klart ud om fremtiden endnu. Om det lever eller er dødt.

Alle må kigge langt efter den velkonsoliderede og tilbagevendende event, som alle retter øjnene imod. En rød tråd til Snedkerlaugets legendariske udstillinger, som sluttede i 1966, som spillede en væsentlig rolle for udbredelsen af Danish Modern. En manifestation af den danske designscene, som har udstråling til verden. Og med den klangbund i den bredere befolkning, som Københavns modeuge delvist har opnået.

At en hovedevent tager tid at bygge op, er selve sagens natur. At skabe en fortælling er at handle. Man snakker sig ikke over en nat til et velkonsolideret rygte.

Det var ikke RUC-uddannede kommunikatører, som plantede Wegner-stolene i Kennedys og Nixons tv-debat.

Så her er der brug for arrangørernes seje vedholdenhed. Og ikke mindst virksomhedernes. Det er et langt og sejt træk, og trækket er fælles, hvis det skal lykkes.

De eksisterende hoved-events i branchen har i dag sine svaghedspunkter at arbejde med.

At 3DaysOfDesign i København i maj er en stramt kurarteret event, borger for en vis kvalitet, men bagsiden af censuren er, at det næppe nogensinde bliver samlende og inklusivt.

Northmodern, som starter i dag, virker til at have svært ved at indfri en ambition om at blive en samlende københavnerevent i branchen. Både yngre, succesfulde designhuse og forlængst veletablere topnavne glimrer fortsat ved deres fravær. Måske fordi de ikke ser værdi i at købe en dyr messestand, når alle kan finde deres showrooms i byen.

Der er også mere Copenhagen over København, end der er over Amagers inddæmmede ødeland med to skrå tårnes kastevinde.

Aktører siger til Wood Supply, at det er svært at se den ledige baneplads for Northmodern. At København på eventsiden er klemt inde mellem veletablerede konkurrenter, hvoraf Stockholm er den mægtigste. Så der skal kæmpes hårdt for banepladsen.

Den enkelte virksomhed har også - eller ligefrem især - en tør merkantil tilgang til messedeltagelse. Det skal skabe noget salg og helst også på kortere sigt. Sådan er hverdagen i en kapitaliseret virkelighed, og i den virkelighed skal Northmodern kunne levere så godt, at messen bliver så uomgængelig, at ingen navne savnes.

Det er sammen og ikke hver for sig, at branchen kan løfte sine begivenheder til en højere dimension. Det kræver, at de enkelte aktører hver for sig løfter deres blikke og ser hinanden i øjnene på et betydeligt visionsniveau. Og det er højere oppe end laptopskærmen med regnearket.

Trods stor succes i tiden, så er tidens udfordring for den danske designbranche netop at danne billedet af en dansk scene, som øger verdens opmærksomhed og skaber værdifuld synergi om Copenhagen og Danish.

Så vi går fra at have succesvirksomheder til også at have en scene, som også er relevant i 2016 og 2026. Og som ikke bare er en guldalderlegende.

Så dagen i dag bliver en dag på gulvet for de ledere og sælgere, som står i Bella Center. Men et sejt træk for den danske designscene. Og ikke mindst for Northmodern, som næste år bliver en årlig event med større ambitioner. Aktørernes udvægelser skal i kommende år vise, om det vil lykkes for arrangøren.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.126