23948sdkhjf

Dolle-chefen ruger på hemmeligheder

Et skifte i fabrikkens filosofi fører til helt nye produkter, som ingen kender endnu, varsler den nordvestjyske trappeproducent.
Trappe- og terrassefabrikken Dolle i nordvestjyske Frøstrup åbnede for nylig sit nye oplevelsescenter ’Xlab’, der ligger op ad fabrikken i Hanherred.

Med Xlab, som er ment som et iscenesættende fortællerum i stedet for udstillingsrum, markerer Dolle et skift i virksomhedens tænkemåde, fortæller Francois Grimal, adm. direktør for Dolle i Frøstrup.

Han peger på loftstrapperne, som er hejst ned fra åbne lemme i rummet.

- Dem har vi levet af i 30 år. Og fedt nok! Det gør vi fortsat. Men vi tror ikke på, at der længere er nogen vækst i loftstrapper. Ikke når man ser på de huse, der bliver bygget. Der er mange flade tage, og hvis de er skrå, har de en meget lav hældning, siger han til Wood Supply.

- Når vi forventer at vokse på salget af loftstrapper, forventer vi kun at tage markedsandele fra andre, fordi vi vil gøre det bedre.

Vi har intet set endnu
Vækstnøglen for Dolle er derimod at tage udgangspunkt i de behov, der opstår ud af én særlig megatrend, og den megatrend er urbanisering.

Folk søger mod byerne og vil have så meget ud af færre kvadratmeter, som det er muligt.

- Vi taler om, at folk har kubikmeter i stedet for kvadratmeter, siger han.

Et eksempel på den trend er at udvide lejligheder og huse med terrasser. Dolle satser især på et verdenspatenteret kliksystem, som gør det nemt for forbrugeren selv at montere en terrasse på forholdsvis kort tid.

De næste eksempler kender vi ikke endnu. Dem holder Dolle for sig selv af konkurrencehensyn, men Francois Grimal varsler, at virksomheden vil skabe flere og nye produkter, som skal give mere plads til de pladshungrende.

En del af den fremtid, som allerede er begyndt, er at lancere produkterne digitalt fra begyndelsen.

- Fra nu er alle vores lanceringer digitale fra start. Vi ved, at folk allerede sidder med deres ipad og bliver inspireret, og der skal være kortere fra vej fra os og til forbrugerne.

Det betyder dog ikke, at man vil springe detailleddene over.

- Nej, der er vores traditionelle distributionskanal, og den lever vi af til hverdag, så XL-Byg forsvinder ikke fra vores univers i morgen, men vi kan ikke tvinge dem til at gøre noget, og ved at være til stede digitalt kan vi bedre kontrollere den historie, vi har at fortælle.

Dyre hænder er værdifulde
Produktionen er i de senere år blevet opgraderet maskinelt for over 40 millioner kroner. Et lean-program er blevet implementeret blandt medarbejderne igennem et årelangt forløb. Sammen med en filosofi om, at alt arbejde er manuelt.

Automatikken – og den er der meget af – benyttes til al logistik. Det giver mening i en kompleks produktion med et utal af forskellige modeller.

- Så vi bruger hænder i vores arbejde her i Danmark, og det er dyre hænder, men man opnår en fleksibilitet, som maskinerne ikke har. Et menneske kan omstille sig på et øjeblik fra at lave en proces på fem minutter, mens den næste proces måske tager ét minut. En maskine kræver måske en halv time for at blive omstillet.

Artiklen er en del af temaet Topchef i tale.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078