23948sdkhjf

Successamarbejde på kanten af sølvbryllup

Naver Collection er et nærmest papirløst forhold, som ifølge stifterne har dannet en helt ny kultur og som står stærkere end nogensinde.
Naver Collection var et utraditionelt samarbejde i starten for 23 år siden, og det er ikke blevet mere traditionelt med tiden.

Det startede som et firkløver, og det er stadig et firkløver, der består af salgspersonen Kristian Vinther, designduoen Søren Nissen og Ebbe Gehl og de to østjyske møbelfabrikker Aksel Kjersgaard og Gramrode Møbelfabrik.

Der er ingen bestyrelse eller chef for det hele. Utroligt få papirer. Når de samles, skal alle være enige, selv om bølgerne kan gå højt, det kan vel nærmest kaldes et klubmøde, siger møbeldesigner Ebbe Gehl, som har været med fra starten og som allerede i 1970 begyndte samarbejdet med møbelsnedkeriet Aksel Kjersgaard.

Og det tror han netop er grunden til, at det mærkværdige samarbejde snart kan fejre et nærmest papirløst sølvbryllup. Han husker, at der i starten af 90’erne af flere andre samarbejdsprojekter, som forsvandt.

- Også selv om de fik starttilskud, eksporttilskud og konsulentbistand alt muligt andet, som vi ikke fik. Når det foregår sådan, så tænker alle parter, hvad de får ud af det i kroner og ører. Det, der holder os sammen, er kærligheden til møbler og respekt for faget. Det er nøglen, siger Ebbe Gehl til Wood Supply på Naver Collections stand på Stockholm Furniture & Light Fair.

Det er første gang i en årrække, at Naver-samarbejdet satser på Stockholm-messen.

Ebbe Gehl glæder sig over, at Naver Collection spiser sig længere og længere ind i det hvide butikssegment. Det har været en lang og drøj proces.

Egentlig blev det affødt af, at et nærmarked som det tyske nærmest smeltede ned i takt med Berlin-murens nedrivning, og de to fabrikker mistede alvorligt meget eksport, som størstedelen af produktionen gik til.

- Midt i den krise var det klart, at vi i branchen havde glemt, at vi rent faktisk havde et hjemmemarked, siger Ebbe Gehl.

- Men vi var nødt til at bygge en helt ny kultur og filosofi op, nævner han. Og det var en kultur af høj kvalitet og ambitiøst design og med snedkerkunsten i centrum. At konkurrere med verden på pris ville være hovedløst i den nye virkelighed.

For nogle af de gamle fabrikker har licens til at lave klassikere af blandt andre Nanna Ditzel, som var Ebbe Gehl første læremester. Eller Wegner, Juhl eller Jacobsen.

- Og sådan noget har vi ikke, men det er også bedre på langt sigt at bruge den snedkerkultur, som vi har, til at skabe noget nyt.

Derfor står meget af designet nok på skuldrene af klassikere, men det er især satsning på innovation, der gør Naver Collection til noget anderledes. Blandt andet end siddeskal af finér fra en tysk underleverandør, som er tyndere, stærkere og formbar i flere dimensioner og som danske snedkere arbejder videre med. Eller brugen af corian til overflader, som er en særlig stærk legering af aluminium og akryl, som kan tåle at blive slebet ned, hvis bordpladen eksempelvis trænger.

For eksempel belægger han et invendigt greb med corian, så der anes en hvid baggrund i stedet for lyst træ.

- Det er sådan en finesse, der gør, at man kan se, at det ikke er fra 1950'erne.

Tidligere fremgik det, at Wood Supply talte med Søren Nissen fra designduoen Ebbe Gehl og Søren Nissen. Det var en fejl. Wood Supply talte med Ebbe Gehl. Vi beklager.

Artiklen er en del af temaet Sthlm FF16.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.083